Súčasné výzvy v cestnej nákladnej doprave: Prehľad (nielen) pre nováčikov v odvetví
Tipy pre úspešné pôsobenie v dynamickom prostredí
Prekonávanie legislatívnych a technologických výziev v nákladnej doprave
"Cestná nákladná doprava je viazaná podmienkami daných európskych predpisov pre prístup na trh a povolanie. Pravidlá platia v celej Európskej únii," vysvetľuje Vladimír Kydlíček, odborník zo školiaceho strediska Združenie automobilových dopravcov ČESMAD BOHEMIA, a dodáva, že každý subjekt musí preukázať finančnú a odbornú spôsobilosť, splniť podmienky usadenia sa v krajine, v ktorej chce podnikať, a tiež predložiť doklad o bezúhonnosti.
"Spoločnosť, ktorá sa rozhodne prevá¤dzkovať len vnútroštátnu dopravu, to má o niečo jednoduchšie. Podnik prevádzkujúci medzinárodnú dopravu musí zohľadniť ďalšie povinnosti súvisiace s vývojom na trhu práce v EÚ a v obchodných vzťahoch. Ak splnia všetky uvedené požiadavky, získajú tzv. Eurolicenciu, licenciu na vykonávanie medzinárodnej cestnej dopravy v EÚ." Vladimír Kydlíček upozorňuje, že v praxi má dopravný podnik mnoho ďalších povinností vyplývajúcich z osobitných predpisov. Ide najmä o technické a sociálne predpisy, ktoré výrazne obmedzujú dopravcu.
Hlavnou témou je snaha o dekarbonizáciu dopravy v kontexte iniciatív Green Deal. Zákazníci čoraz viac požadujú udržateľné riešenia, ale v skutočnosti prechod na ekologickejšie technológie, ako sú elektrické alebo vodíkové nákladné vozidlá, predstavuje značné investičné náklady. Hoci výrobcovia automobilových a logistických technológií postupne prichádzajú s inovatívnymi riešeniami, infraštruktúra a finančná podpora tejto transformácie ešte nie sú dostatočne rozvinuté.
Dopravné spoločnosti čelia aj niekoľkým ďalším výzvam. Okrem iného ide o súbor technických, sociálnych a dopravných predpisov, v rámci ktorých je regulácia v našej krajine zbytočne väčšia a prísnejšia, ako je potrebné. Ďalším problémom je infraštruktúra v podobe nedostatku parkovacích miest, vodičov a nejednotného výkladu predpisov - rôzne požiadavky v rôznych krajinách. Dôležitým trendom je aj využívanie umelej inteligencie. Umelá inteligencia začína zohrávať úlohu pri optimalizácii trás, riadení vozového parku a automatizácii administratívy. Zavedenie týchto technológií môže zvýšiť efektívnosť, ale vyžaduje si investície do nových systémov a ich integráciu do prevádzky.
Prevádzkové náklady predstavujú väčšinu celkových výdavkov
Založenie firmy zaoberajúcej sa medzinárodnou kamiónovou dopravou nie je jednoduchou záležitosťou. Tento proces je finančne náročný, pretože náklady spojené s prevádzkou vozidla, ako napríklad obstaranie vozidla a platby za vodičov, mýto a naftu, sú vysoké a tvoria väčšinu celkových výdavkov. Dopravca musí platiť vopred a zároveň čakať na platbu od zákazníkov, ktorá často prichádza o 30 až 60 dní neskôr. Pozitívne je, že prípady neplatiacich zákazníkov nie sú také časté ako v minulosti.
Nákladné vozidlo možno získať rôznymi spôsobmi: lízingom, úverom alebo v hotovosti, podľa toho, čo je pre dopravcu výhodnejšie. Niektoré spoločnosti poskytujú prepravu pre jedného zákazníka. Preprava nákladu tam a späť je ideálny stav, ktorý chce pravdepodobne dosiahnuť väčšina dopravcov. Avšak tých šťastných toľko nie je. Vo väčšine prípadov majú prepravné spoločnosti len jeden smer nákladu a musia si nájsť vlastný spiatočný náklad. Základným riešením pre tieto prípady je využívanie tzv. burzy nákladov, ktorá umožňuje flexibilné využívanie vozidiel a elimináciu prázdnych jázd.
Významnou nákladovou položkou sú, ako už bolo spomenuté, mýto a spotrebná daň z pohonných hmôt. Platenie mýta nie je zamerané len na výber poplatkov za používanie spoplatnených ciest, ale má aj ekologický a environmentálny rozmer. Mýto sa dnes platí podľa jednotlivých emisných tried nákladných vozidiel, pričom sú zvýhodnené vozidlá s ekologickejším pohonom. Emisná trieda 6 zahŕňa 3 skupiny podľa množstva emisií jednotlivých vozidiel.
Používanie elektrických vozidiel na diaľkovú nákladnú dopravu zatiaľ nemá veľký zmysel, pretože chýba dostatočná nabíjacia infraštruktúra. Dojazd elektrických nákladných vozidiel nad 3,5 tony je 300 až 400 kilometrov, zatiaľ čo bežné nákladné vozidlo so spaľovacím motorom má dojazd približne 500 kilometrov bez prestávky.
Nedostatok vodičov si vyžaduje hľadanie nových riešení
Nákladná cestná doprava dnes čelí výraznému nedostatku vodičov. Kedysi prestížne povolanie s nadpriemernými platmi a možnosťou cestovať do zahraničia dnes stráca na atraktivite. Skúsení vodiči postupne odchádzajú do dôchodku a mladá generácia nemá o toto povolanie veľký záujem kvôli vysokému pracovnému zaťaženiu, dlhým hodinám za volantom, obmedzenému odpočinku a vysokej zodpovednosti. Tieto faktory odrádzajú potenciálnych uchádzačov, ktorí hľadajú vhodnejšie kariérne možnosti.
Niektoré spoločnosti sa snažia situáciu zmierniť tým, že vodičom uľahčujú prácu. Zavádzajú moderný vozový park, ktorý zvyšuje komfort jazdy, digitalizujú procesy s cieľom minimalizovať administratívnu záťaž a poskytujú kvalitné zázemie na odpočinok vodičov na kľúčových trasách. Očakávané zlepšenie v oblasti ľudských zdrojov môže priniesť vývoj autonómnych vozidiel, ktorý prinesie zásadné zmeny v odvetví. Na tento technologický pokrok však bude potrebné si ešte počkať.
Bezpečnosť na prvom mieste: Význam školenia vodičov
V dnešnej rýchlej dobe, keď na cestách každý deň čelíme rôznym výzvam, je dôležité zabezpečiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Vzdelávanie vodičov je kľúčovým aspektom, ktorý nielen zvyšuje bezpečnosť na cestách, ale prispieva aj k efektívnej a zodpovednej jazde. Všetci sme súčasťou cestnej premávky, preto je nevyhnutné, aby vodiči absolvovali kvalitné vzdelávanie a pravidelný výcvik, ktoré im pomôžu správať sa za volantom zodpovedne.
Ondřej Síbek zo Združenia automobilových dopravcov ČESMAD BOHEMIA zdôrazňuje, že "vzdelávanie vodičov a budúcich vodičov je veľmi dôležitou súčasťou celej našej spoločnosti. Adepti na túto profesiu by mali byť dostatočne vzdelaní, aby z nich vyrástli zodpovední vodiči. Súčasní vodiči si zasa musia uvedomiť chyby, ktoré robia, a ísť príkladom všetkým ostatným." Predovšetkým ide o rozvoj tzv. defenzívnej jazdy, ktorá sa nedá jednoducho definovať, ale je založená na schopnosti vodiča predvídať a reagovať na možné riziká na ceste.
Defenzívna jazda zahŕňa nielen opatrnosť a predvídanie situácií, ale aj dôkladnú prípravu pred jazdou, napríklad kontrolu vozidla alebo správne nastavenie sedadla a spätných zrkadiel. "Nenaučíte sa to hneď, je to beh na dlhú trať. Ide o dlhodobý vývoj, ktorý zahŕňa získavanie vodičských skúseností a zručností. Čím dlhšie jazdíte, tým viac sa zlepšujete v šoférovaní a dokážete lepšie reagovať na rôzne situácie v cestnej premávke," vysvetľuje Ondřej Síbek.
Riziká v nákladnej doprave: Poistenie ako kľúčová ochrana
Cestná nákladná doprava, hoci sa riadi zásadami defenzívnej jazdy, stále predstavuje rôzne riziká, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť dopravy. Preto sa kladie veľký dôraz na poistenie ako ochranu pred prípadnými škodami. Zákonnou podmienkou prevádzky nákladného vozidla je povinné poistenie zodpovednosti za škodu, ktoré upravuje zákon o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Toto poistenie kryje škody na majetku, zdraví a životnom prostredí spôsobené dopravnou nehodou.
Okrem povinného ručenia je dôležité havarijné poistenie a hlavne poistenie zodpovednosti, ktoré poskytuje poistnú ochranu proti prepravným rizikám. Môže ísť o škody spôsobené pri nakladaní alebo vykladaní, škody na tovare podliehajúcom skaze alebo škody na prepravovanom tovare spôsobené meškaním. Dobrý systém poistenia zodpovednosti za škodu poskytuje spoločnostiam poistnú ochranu proti týmto rizikám a zabezpečuje rýchle a efektívne riešenie nepríjemných udalostí pre všetky zúčastnené strany.