Veľký posun na európskom prepravnom trhu v treťom kvartáli 2025
Dopyt po preprave rastie o 25 %, zatiaľ čo ponuka vo'lných vozidiel sa presúva do troch východoeurópskych hubov
Európsky spotový trh vykazuje v treťom štvrťroku 2025 pozoruhodný vývoj: zatiaľ čo dopyt po preprave rastie, ponuka nákladového priestoru stagnuje a ceny stúpajú len mierne. Dôvodom je, že nárast dopytu vyplýva predovšetkým z ekonomického oživenia v západnej Európe, zatiaľ čo dostupný objem kamiónov sa čoraz viac presúva smerom na východnú Európu.
Obsah tejto štvrťročnej správy:
- Ponuky prepráv
- Ponuky voľných vozidiel
- Ceny prepráv
- Nemecký spotový trh
- Rakúsky spotový trh
Výhľad na 4. štvrťrok 2025
Západná Európa poháňa dopyt po preprave
Počet ponúk na prepravy sa v treťom štvrťroku 2025 naďalej zvyšoval a v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka vzrástol o 25 %. „Za týmto nárastom stáli dva hlavné faktory: V veľkých juhozápadných európskych trhoch nastalo ekonomické oživenie, vrátane Francúzska, Španielska a Talianska. Tieto krajiny ponúkali v treťom štvrťroku 2025 na spotovom trhu výrazne viac prepráv než pred rokom,“ hovorí Gunnar Gburek, Head of Business Affairs v TIMOCOM. „Zároveň vidíme silné rastúce trhy vo východnej Európe, predovšetkým Poľsko, ktoré spôsobujú rozhodujúce presuny kapacít.“
Ponuky prepráv - 3. štvrťrok 2025 vs. 3. štvrťrok 2024
Dopyt po preprave rastie v celej Európe o +24,8 %
Top 5 trhov pre poskytovateľov prepravy: Nemecko, Francúzsko, Poľsko, Taliansko, Holandsko
Západná Európa ako motor rastu: 31,5 %
Poľsko: +31 % ponúk po trojnásobnom náraste v predchádzajúcom roku
Východná Európa sa stáva miestom vzniku troch kapacitných uzlov
Ponuka nákladového priestoru pre kamióny v európskej cestnej preprave tovaru zostala v 3. štvrťroku na úrovni predchádzajúceho roka. „Číslo -3 % nič nehovorí o dramatickom vývoji, ktorý sa za tým skrýva,“ vysvetľuje Gunnar Gburek. „V niektorých trhoch došlo k masívnym poklesom kapacít, ktoré boli vykompenzované inými trhmi. Vidíme jasný posun smerom k jednotlivým kapacitným centrám.“
S ďalším rastovým impulzom o 35 % sa firmy so sídlom v Litve v 3. štvrťroku 2025 dostali na čelo troch najväčších trhov s voľnými vozidlami. Litva tak nie je len najväčším, ale aj najstabilnejším poskytovateľom voľných vozidiel na európskom spotovom trhu. Druhý najväčší trh poskytovateľov tvorili poľské spoločnosti, hoci ich ponuka voľných vozidiel v poslednom čase klesala, a nakoniec rumunské firmy, ktorých ponuka voľných vozidiel v TIMOCOM Burze nákladov v 3. štvrťroku vzrástla o 27 %.
Gburek: „U poľských a rumunských spoločností pozorujeme už dva roky veľký pohyb. Počet ponúk na voľné vozidlá je veľmi vysoký, ale na európskom trhu už nie sú trvalo k dispozícii v plnej miere. Príčinou je pravdepodobne rast alebo oživenie ekonomiky týchto dvoch krajín, čo vidíme na zvyšujúcich sa ponukách prepráv v oboch krajinách. Pre dopravné spoločnosti to znamená, že môžu svoje vlastné nákladné vozidlá a najmä svojich vodičov efektívne využívať aj v blízkom okolí a nemusia ich posielať až do západnej Európy, aby zarobili peniaze.“
Ponuky vo'lných vozidiel - 3. štvrťrok 2025 vs. 3. štvrťrok 2024
Top 5 trhy poskytovateľov prepravnej kapacity: Litva, Poľsko, Rumunsko, Maďarsko, Rakúsko
Veľkí poskytovatelia z východnej Európy s premenlivým vývojom: Poľsko: +24 % (2023-2024) a -21 % (2024-2025); Rumunsko: -47 % a +27 %
Západoeurópske spoločnosti ponúkajú menej voľných vozidiel: Holandsko -20 %, Rakúsko -19 %, Nemecko -15 %
Balkán stráca kapacity v prospech Rumunska: Bulharsko -21 %, Slovinsko -24 %, Chorvátsko -5 %, Srbsko +3 %
Ceny prepravy rastú napriek vysokej dopytu len mierne
Prepravné ceny na európskom spotovom trhu neustále rástli počas uplynulých dvoch rokov. V 3. štvrťroku 2025 sa priemerné týždenné ponukové ceny zadávateľov pohybovali medzi 1,43 € a 1,67 € za kilometer. V rovnakom období sa ponukové ceny dodávateľov pohybovali medzi 1,49 € a 1,68 €. Ponukové ceny prepravcov a poskytovateľov prepravných služieb v Európe tak boli naposledy nezvyčajne blízko seba.
„Vývoj cien je celkovo miernejší, než by naznačovala trhová situácia,“ hovorí Gunnar Gburek. „Hlavným dôvodom je, že zníženie kapacít západoeurópskych spoločností je kompenzované východoeurópskymi konkurentmi. A s ohľadom na trh spotov možno povedať, že enormný cenový tlak na trh prepráv vedie k strategickému preorientovaniu mnohých špedícií. To zahŕňa ako špecializáciu, tak aj zameranie sa na hodnotnejšie segmenty na západe a na hospodársky atraktívne trhy na východe.“
Prepravné trasy medzi Nemeckom a západnou Európou posilňujú
Nemecký trh zaznamenal v treťom štvrťroku výrazný nárast prepráv o 31 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Zaujímavé je, že podiel vnútroštátnej prepravy v posledných rokoch neustále klesá a v treťom štvrťroku 2025 prvýkrát predstavuje menej ako polovicu všetkých nemeckých dopytov po preprave. Okrem toho pokračuje pokles kapacít. V 3. štvrťroku nemecké spoločnosti opäť ponúkli o 15 % menej voľných vozidiel ako v rovnakom období minulého roka.
Pri najvyšších rastových pomeroch sa odrážajú európske vývojové trendy: Prepravné trasy medzi Nemeckom a západnými susednými krajinami Francúzskom, Belgickom a Holandskom získali na význame v oboch smeroch. Okrem toho prekvapilo Španielsko ako silný odberateľ nemeckých prepráv a Poľsko ako čoraz silnejšia krajina pôvodu prepráv.
Prepravné ceny v rámci Nemecka v posledných mesiacoch mierne vzrástli, hoci cenové očakávania poskytovateľov prepravných služieb zostali stále nad úrovňou očakávaní zadávateľov. Konkrétne sa ponukové ceny zadávateľov v treťom štvrťroku pohybovali medzi 1,56 € a 1,90 € za kilometer, zatiaľ čo poskytovatelia prepravných služieb ponúkali ceny medzi 1,69 € a 2,06 € za kilometer.
Nemecko - 3. štvrťrok 2025 vs. 3. štvrťrok 2024
Cenové ponuky prepravy vzrástli o 31 %
Ponuka nákladného priestoru klesla o 15 %
Vyrovnané vnútroštátne prepravy a medzinárodné trasy
Ceny vzrástli v priemere o 0,10 € za km.
Rakúsko je dôležitým tranzitným trhom pre európsku prepravu
Rakúsky spotový trh vykazuje výraznú nerovnováhu medzi dopytom a ponukou. Ponuka voľných vozidiel rakúskych spoločností opäť klesla v 3. štvrťroku. Pokles o 19 % bol síce menší ako v predchádzajúcom roku, no upevnil nastúpený trend. Zároveň rakúske spoločnosti ponúkli na spotovom trhu v 3. štvrťroku o 23 % viac nákladov ako v rovnakom štvrťroku predchádzajúceho roka. Väčšina nákladov bola určená pre medzinárodné trasy, len 12 % malo miesto nakládky a vykládky v Rakúsku. „Tento vzorec je typický pre rakúsky trh, ktorý funguje ako logistický uzol medzi západom a východom, ako aj severom a juhom,“ hovorí Gunnar Gburek. „Silný pokles voľných vozidiel z Rakúska, ktorého spoločnosti stále patria medzi najlepších poskytovateľov flotíl, bude pravdepodobne vykompenzovaný dopravcami z iných krajín, predovšetkým z východnej Európy.“
Rakúsko - 3. štvrťrok 2025 vs. 3. štvrťrok 2024
Cenové ponuky prepravy vzrástli o 23 %
Ponuka nákladového priestoru kontinuálne klesla o 19 %
Medzinárodné trasy dominujú s podielom 88 %
Top vzťahy so susednými krajinami Nemecko, Taliansko, Maďarsko, Česko, Slovinsko
Výhľad: Oživenie spotreby zvyšuje tlak na trh prepravy
V 4. štvrťroku zostáva tlak na kapacity na spotovom trhu vysoký, najmä ak sa štátny a súkromný dopyt podľa prognóz zvýši. „Ak dopyt počas letných mesiacov výrazne neklesne, v jesenných dňoch a pred Vianocami sa to určite nezmení. Dopravcovia môžu na 4. štvrťrok na spotovom trhu hľadieť optimisticky, zadávatelia však musia počítať s vyššími cenami,“ hovorí Gunnar Gburek. „Napriek dobrej objednávkovej situácii a rastúcim prepravným cenám však na trh takmer nepribudnú nové kapacity. Neistota ohľadom stabilného oživenia je stále príliš veľká na to, aby sa investovalo do vozidiel a personálu.“