Chladené prepravy v Európe: Masová výroba na vzostupe

Spotrebitelia majú radi pohodlie. V kuchyni stále častejšie siahajú po priemyselne spracovaných potravinách z mraziaceho boxu.

zdieľať na:
14.07.2020
Rastúci dopyt po hlbokozmrazených produktoch v Európe si vyžaduje logistické riešenia.

Na tento dopyt reagujú nielen zavedené firmy, ale aj inovatívne start-upy. Jeden z nich sa zameriava práve na doručovanie poslednej míle pod kontrolovanou teplotou. Sedem dní v týždni sa tak doručujú potraviny a čerstvý tovar k zákazníkom po celom Česku a časti Slovenska, a to bez ohľadu na typ obalu. Firma vlani spustila aj službu združenej prepravy, teda akúsi zbernú službu pre chladený a mrazený tovar predávaný on-line. Táto reakcia na rastúci e-commerce trh s potravinami umožňuje doručenie na druhý deň alebo aj v deň objednania.

„Dopyt je veľký, ale nepravidelný. Po dňoch s veľkým dopytom nasledujú dni, keď je dopyt slabý. Dôvodom však nie je panujúca koronavírusová kríza, ale rýchlo sa meniace priania zákazníkov," poznamenáva Natalia Echevarry z oddelenia logistiky Germans Barri.
zdieľať na:

Podľa nemeckého inštitútu pre chladené potraviny sa napríklad v Nemecku spotrebuje viac ako 46 kilogramov mrazených potravín na osobu. A toto číslo rastie. „Rozhodne najdôležitejším motívom, vďaka ktorému trh s mrazenými potravinami rastie, je snaha o jednoduché a presvedčivé riešenie v oblasti výživy s dobrou chuťou a vysokou kvalitou,“ píše sa v správe inštitútu. Podľa informácií portálu Štatista dosiahol obrat obchodu s hlbokozmrazenými produktmi v roku 2018 iba v Nemecku 14,75 miliárd eur.

Rovnaký trend zaznamenáva celá Európa a pretrvávajúca koronavírusová pandémia ho ešte posilňuje. Keď musíte medzi vlastnými štyrmi stenami zvládnuť nielen prácu a domácnosť, ale napríklad aj starostlivosť o deti, potom rýchlejšie siahnete po mrazených pokrmoch. Zmena konzumného správania sa však začala už dlho pred krízou a jej príčinou sú hlavne food trendy a túžba spotrebiteľov po niečom novom.

Priemyselne spracovaný alebo čerstvý tovar: dopyt je veľký, ale rýchlo sa mení

Konzumácia mrazenej pizzy, hranolčekov a hotových pokrmov je znakom zmeneného správania kupujúcich. To sa nezaobíde bez dopadov na logistiku, lebo podľa odborníkov z odboru sa štruktúra zásielok mení. Objednávky u dodávateľov sú nárazové a menej konštantné, stále častejšie sa prechádza na masovú výrobu na zákazku.

Tento názor zdieľa Natalia Echevarry z oddelenia logistiky španielskeho veľkoobchodníka s ovocím a zeleninou Germans Barri: „Dopyt je veľký, ale nepravidelný. Po dňoch s veľkým dopytom nasledujú dni, keď je dopyt slabý. Dôvodom však nie je panujúca koronavírusová kríza, ale rýchlo sa meniace priania zákazníkov," poznamenáva v rozhovore s TIMOCOM. „Myslíme si, že spotrebitelia si čoraz viac cenia rozmanitosť. Dopyt po exotických produktoch je však napriek tomu nestabilný, pretože nejde o základné produkty, napr. o zemiaky. Práve v časoch korony zohráva cena určitých produktov veľkú úlohu a dopyt po exotickom ovocí a zelenine trocha poklesol. Ceny za dopravu sú však ozaj nízke, lebo importov je málo," dodáva.

Prognóza: o 20 až 30 percent viac chladených prepráv v Európe v roku 2020

Aktuálne trendy ako superpotraviny a vegánska strava si žiadajú okrem iného vývoj v logistike čerstvých potravín. Aby riasy, goji a granátové jablká nestratili nič zo svojej povesti výživových zázrakov plných vitamínov, musia sa prepravovať v  teplotnom rozmedzí 2 ‒ 7 °C.

„V celej Európe sledujeme trvalý nárast po chladených prepravách,“ hovorí David Moog, produktový manažér u poskytovateľa IT služieb TIMOCOM. V decembri 2019 dosiahol počet ponúk chladených prepráv v oblasti frigo a thermo v burze nákladov prevádzkovanej spoločnosťou TIMOCOM čísla 618.227, čo v porovnaní s rovnakým mesiacom predošlého roka (375.085) predstavuje nárast o viac ako 60 percent. V uplynulých týždňoch rastúce predzásobenie obyvateľstva najmä v oblasti mrazených potravín „spôsobilo explóziu dopytu“. Podľa analytikov v oblasti chladených prepráv možno očakávať nárast o 20 až 30 percent.

Možné riešenie: novo definovať dodávateľské reťazce

K poskytovateľom služieb, ktorí používajú TIMOCOM na riadenie svojich chladených prepráv, patria aj členské podniky nemeckého zväzu termologistiky Transfrigoroute Deutschland. Cieľom zväzu je zachovať stredostavovskú štruktúru logistiky a trvale zlepšovať výkonnosť dopravcov. Zväz pri napĺňaní tohto cieľa stavia na partnerskej, na dialógu založenej spolupráci všetkých zúčastnených. Vďaka tomu sa darí zvládať krátkodobé špičky v zákazkách a zároveň sa vyhýbať jazdám naprázdno. Pre rastúcu a zároveň špecializovanú oblasť chladených prepráv je to mimoriadne náročná úloha.

IT riešenia, ako je Smart Logistics System od TIMOCOM s celoeurópskou sieťou zákazníkov, významne prispievajú k jej zvládnutiu. Sú nástrojom na prehodnotenie súčasných dodávateľských reťazcov, ktoré podliehajú nielen kolísajúcemu dopytu, ale aj vonkajším vplyvom, ako sú uzávierky, a vo všetkých oblastiach si vyžadujú vyššiu mieru flexibility.

hore

Súhlasím s používaním cookies na tejto stránke na zobrazenie cieleného obsahu, reklamy a na účely analýzy. Viac informácií