Korona ako šanca ‒ nové koncepcie pre cestnú nákladnú dopravu

Príspevok Jochena Eschborna, predsedu predstavenstva ELVIS AG

zdieľať na:
09.09.2020
Fotografia Jochena Eschborna

Odvetvie dopravy nebolo nikdy známe vysokými maržami. So začiatkom koronavírusovej krízy však dopyt po voľných vozidlách drasticky poklesol a z toho vyplývajúci previs ponuky prepravných kapacít spôsobil, že ceny na trhu krátkodobých prepráv klesli hlboko pod vlastnú réžiu. Hneď sa objavili hlasy požadujúce zavedenie pravidiel, ktoré by zabránili dumpingovým cenám. Pravdou však je, že koronavírusová kríza nemilosrdne odhalila slabé stránky nemeckého sektora nákladnej cestnej dopravy. Týka sa to nielen úrovne digitalizácie mnohých podnikateľov, ale aj spôsobu, akým je nákladná cestná doprava v Nemecku organizovaná.

Koronavírusová kríza nemilosrdne odhalila slabé stránky nemeckého sektora nákladnej cestnej dopravy. Týka sa to nielen úrovne digitalizácie firiem, ale aj spôsobu, akým je nákladná cestná doprava v Nemecku organizovaná. Príhovor za systémovú zmenu.
zdieľať na:

S prvými karanténnymi opatreniami nastali zrazu v mnohých kanceláriách zásadné zmeny. Zatiaľ čo desiatkam zamestnancov bola nariadená práca z domova, začali sa hľadať odpovede na veľkú hádanku, ako tieto zmeny podchytiť technicky. Môže aj dispozícia pracovať z domova? Aký je správny softvér pre webové porady? Prečo môj mikrofón nefunguje?

Zatiaľ čo tieto technické prekážky bolo nevyhnutné vyriešiť (a vo väčšine prípadov sa to aj podarilo), dosah na odvetvie dopravy sa riešil podstatne menej intenzívne. Nikomu síce neušlo, že spätné prepravy sa stali nedostatkovým tovarom a ceny na trhu jednorazových prepráv spadli až na samé dno. Odpovede na túto výzvu sú však doteraz vzácne. Preto sa vyplatí pozrieť sa trochu viac na spôsob, ako sa organizuje preprava nákladnými vozidlami v tuzemsku.

Nákladnej cestnej doprave v Európe dominujú takzvaní „samovýrobcovia“. To znamená, že (jednotlivé) náklady sa prepravujú v pevnom zväzku pozostávajúcom z ťahača, návesu a vodiča na vzdialenosť stoviek alebo dokonca tisícov kilometrov z bodu A do bodu B.

Touto zastaranou výrobnou metódou sa neustále presúvajú kapacity do neznámych alebo na spätnú prepravu chudobných regiónov a nákladné vozidlá sa odtiaľ dostanú naspäť iba s cenami pod úrovňou vlastnej réžie.

Zároveň sa ignoruje, že reštrikcie ohľadom doby šoférovania nútia vodičov k prestávkam, čím sa hospodárnosť návesu a vozidla každý deň znižuje na minimum. Ako s týmto systémom natrvalo zarábať peniaze? Dokonca aj najnižšia mzda vodiča vo východnej Európe môže v tomto ohľade predstierať hospodárnosť iba krátky čas.

Amerika to už mnoho rokov úspešne robí inak. Tam patrí „odovzdávaná“ doprava s podporou IT, koncepcia „hubů“ a doprava s prepriahaním ku každodennej rutine.

Je zaujímavé, že táto systémová zmena, ktorá mala nastať už pred mnohými rokmi, nemá vôbec nič spoločné s veľkosťou vozidlového parku. Prináša výhody každému dopravcovi, nezávisle od toho, či má vozidlový park s 50 alebo s 50.000 nákladnými vozidlami.

Ako ťažko európsky dopravný trh bojuje s touto nevyhnutnou zmenou, zažívame v ELVISe už dlho. Hoci už veľa rokov používame systém jednotlivých nákladov, úsilie o zavedenie systémových prepráv prekračujúcich hranice súčasných vzorov pokračuje len veľmi pomaly.

Najmä pre nemecký segment stredne veľkých firiem, ktorý je extrémne rozdrobený a väčšinou má skúsenosti s kooperáciami, predstavujú systémové prepravy obrovskú šancu, ako sa úspešne brániť prevádzkovateľom veľkých vozidlových parkov. Obavy o udržanie vlastného návesu však často vedú k tomu, že takéto koncepcie zaniknú už v zárodku.

 

Čas krízy vždy prináša nové možnosti. Staré osvedčené spôsoby sú spochybňované. Súčasné vzory sa dávajú k dispozícii. Pokračujúca digitalizácia nám dáva do ruky nové nástroje, s ktorými môžeme nákladnú cestnú dopravu organizovať inak. Nehospodárnosť a obrovské výzvy, ako napr. klimatické zmeny, sú najlepšími dôvodmi, prečo využívať tieto nové prostriedky.

Spôsob, akým sa preprava nákladnými vozidlami organizuje v Nemecku a v Európe, v sebe skrýva obrovský potenciál na zvýšenie efektivity. Vyššie marže a lepšie pracovné podmienky pre vodičov nákladných vozidiel... Kto by sa toho chcel dobrovoľne vzdať? A možno sme potrebovali krízu, aby nám to ukázala.

 

O autorovi

Jochen Eschborn je zakladateľom a členom predstavenstva Európskeho zväzu medzinárodných špeditérov, skrátene ELVIS. V sektore nákladnej cestnej dopravy pôsobí už 45 rokov, jeho pracovné cesty ho zaviedli do Ruska, na Blízky východ a zasa späť. Desať tisíc kilometrov, ktoré dnes radšej absolvuje za 20 dní na motorke.

 

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Digitálne, analógovo alebo hybridne?

Základom silnej Európy je logistika bez hraníc

FreightTech: Digitalizácia mení logistiku

hore

Súhlasím s používaním cookies na tejto stránke na zobrazenie cieleného obsahu, reklamy a na účely analýzy. Viac informácií