skip navigation
Z dopravy 14.12.2021
5 min.

Problémy v prístavoch v USA spôsobujú globálny chaos v dodávkach

Následky na celosvetové prepravné kapacity

Kontajnery a lode v prístave

Najprv kontajnerová loď „Ever Given“ v Suezskom prieplave, potom zatvorené prístavy v Číne a teraz kontajnerové zápchy vo veľkých prístavoch v USA. Aktuálne čaká pred prístavmi zhruba 4.000 nákladných lodí. Zasiahnuté sú najmä dva najväčšie prístavy - Log Angeles a Long Beach. Aj v Európe sú dôsledky meškania nákladov citeľné, ale v miernejšej podobe.

Zaistiť dodávateľský reťazec teraz

Množstvo tovarov vzrástlo

Dvoma americkými prístavmi - Los Angeles a Long Beach - prechádza zhruba 40 percent dovozu do USA. V súčasnosti tam však panuje zmätok. Len pred prístavom v Los Angeles kotví zhruba 100 lodí, každá s 24.000 kontajnermi plne naloženými tovarom z Ázie. Podľa prepočtov Inštitútu pre svetovú ekonomiku z Kielu (IfW) množstvo kontajnerov v oboch najväčších amerických prístavoch zodpovedá zhruba trom percentám celosvetových nákladných kapacít.

Odborníci z IfW vychádzajú z toho, že situácia sa v budúcich mesiacoch bude upokojovať len pomaly. Pre zadávateľov z priemyslu a obchodu je preto dôležité si už dnes zaistiť voľné prepravné kapacity, aby tak ochránili vlastný dodávateľský reťazec.

Kapacitné limity prekročené

Prečo dochádza ku kontajnerovým zápcham? Vysvetlenie je jednoduché. Kvôli problémom s dodávkami zadávatelia v súčasnosti objednávajú viac tovaru, než potrebujú. Dúfajú, že dostanú aspoň časť svojej objednávky. V dôsledku toho mnohonásobne vzrástol počet kontajnerov v prístavoch, aj počet nákladných lodí pred prístavmi. Infraštruktúra na mieste však nie je dimenzovaná na také množstvo kontajnerov. Okrem dokov a skladových plôch chýbajú nákladné vlaky, nákladné autá aj personál. Kontajnery preto na jednej strane nemožno v dostatočnom počte skladovať a na druhej strane sa len pomaly vyprázdňujú a odvážajú. Dochádza tak k tomu, že vykládka jednej nákladnej lode trvá až týždeň. „Problém je, že prekládka v našich prístavoch je vyššia ako predtým, prekladá sa rekordné množstvo tovaru, naše dodávateľské reťazce s tým však nedokážu držať krok,“ vysvetľuje americký minister dopravy Pete Buttigieg vo vysielaní televíznej stanice CNN.

V záujme získania kontroly nad situáciou americký prezident Biden nariadil, že v prístavoch možno s okamžitou platnosťou pracovať až 24 hodín denne. Z dôvodu nedostatku pracovných síl však skutočná realizácia môže trvať ešte mesiace. Prístav Long Beach okrem toho dostal zvláštne povolenie, že mimo prístavu môže na seba skladať štyri kontajnery. Predtým bola povolená maximálna výška dva kontajnery.

Aktuálna situácia v Európe

Dôsledky kontajnerovej zápchy na dodávateľské reťazce cítiť po celom svete. Zatiaľ čo USA sa takmer doslova topia v kontajneroch, v Ázii sú nedostatkovým tovarom. Väčšinou sa dajú rezervovať len za enormne vysoké ceny. Ak je cena za kontajner obvykle zhruba 2.000 dolárov za kus, dnes treba počítať s cenami až 20.000 dolárov.

V Európe bojujú s veľkým množstvom kontajnerov okrem iných aj prístavy v Rotterdame, Antverpách a Hamburgu. Najviac postihnutý je prístav Felixstowe v Anglicku. V súčasnosti tam pristáva toľko kontajnerov, že lodiarstvo Maersk do tohto prístavu už dočasne nebude zachádzať.

Nedostatok vodičov nákladných vozidiel, ktorý panuje v Európe, situáciu ďalej zhoršuje. Podobne ako v USA ani tu nemožno kontajnery vyzdvihnúť v požadovanom čase, tie preto zostávajú ležať v prístave. To aj u nás vedie k tomu, že nemožno vyložiť ďalšie nákladné lode, preto sa hromadia pred prístavom. V porovnaní s USA však situácia v Európe prebieha pokojne.

Priemysel trpí

Aj keď situáciu v prístavoch Rotterdam a Hamburg možno aktuálne zvládnuť, následky na priemysel sú citeľné. Nedostatky v dodávkach surovín vedú k výpadkom v priemyselnej výrobe. Nerovnomerná distribúcia kontajnerov je prekážkou vývozu nemeckého tovaru. Mnohé skupiny tovaru tak meškajú viac ako šesť mesiacov.

Podobne ako pri blokáde Suezského prieplavu v apríli aj teraz je dôležité byť flexibilní a úspešne si zaistiť vlastnú výrobu, skladovanie a dodávky. IfW totiž vychádza z toho, že situácia sa upokojí najskôr až vo februári 2022. Vtedy sa v Číne slávi Nový rok. V minulosti to vždy zapôsobilo ako určitý druh reštartu pre logistiku.

Vyhnúť sa nedostatkom

Naša rada znie: Zabezpečte si dodávateľský reťazec včas a vyhnete sa kapacitným problémom pri preprave. Pomocou Smart Logistics System vybavíte vaše objednávky prepráv rýchlo a efektívne. Zachováte si kontrolu nad stavom zásielky, objednávky prepráv môžete digitálne zadať, spracovať alebo vyúčtovať za pár minút. S nami zostanete flexibilní a kedykoľvek rýchlo nájdete vhodného dodávateľa. Okrem toho môžete v rámci systému alebo aj individuálne prostredníctvom našej burzy skladových priestorov získať prístup k viac ako 7.000 skladových priestorov v 46 európskych krajinách. Ak používate vlastné IT systémy, môžete do nich jednoducho integrovať naše rozhranie.

Používať Smart Logistics System teraz

Ďalšie zaujímavé články:

Problémy v dodávkach ocele a techniky vedú k meškaniam
Havária lode Ever Given v Suezskom prieplave: Dôsledky pre logistiku
Hrozí logistike vlna insolvencií?

Staňte sa znalcom v odbore

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!

Prihlásenie na odoberanie noviniek

Všetky polia označené '*' sú povinné a musia sa vyplniť.

Odoslaním registrácie potvrdzujete, že súhlasíte s našimi smernicami na ochranu údajov.

Prihlásenie na odoberanie noviniek:


Vaše osobné údaje (e-mailová adresa, meno a priezvisko) budú odovzdané pre zasielanie informácií od TIMOCOM GmbH do databázy SC-Networks GmbH (registračný súd: Okresný súd Mníchov, registračné číslo: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 v 82319 Starnberg. SC-Networks GmbH sa riadi Spolkovým zákonom o ochrane údajov, ako aj pokynmi TIMOCOM GmbH.

Hore