Dopravný barometer TimoCom: Nedostatok prepravnej kapacity je čoraz badateľnejší
Množstvo prepráv v Európe je aj naďalej nadpriemerne vysoké
Erkrath, 15. januára 2018 – Voľných prepravných kapacít je v Európe čoraz menej. To sa prejavuje aj na dopravnom barometri od TimoCom. V 4. štvrťroku 2017 bolo na najväčšej európskej dopravnej platforme 71 ponúk prepráv v porovnaní s prostými 29 ponukami voľných vozidiel.
Za celý rok 2017 vykazuje dopravný barometer TimoCom pre Európu priemerný pomer prepráv a voľných vozidiel 70:30. V septembri 2017 bola zaznamenaná doposiaľ najvyššia hodnota 78 percent. To značí, že pre stále sa zvyšujúce množstvo tovaru, ktorý treba prepraviť z bodu A do bodu B, je k dispozícii stále menej voľných vozidiel.
„Nákupné správanie na európskom dopravnom trhu sa v priebehu veľmi krátkeho času badateľne zmenilo. Kde zadávatelia hľadali svojich partnerov v preprave vopred, tam si dnes dodávatelia v reálnom čase vyberajú náklad vhodný pre ich kapacity. Hľadanie jednoznačne zmenilo strany”, hovorí Gunnar Gburek (TimoCom Company Spokesman) s pohľadom na kvantitatívny nepomer v roku 2017.
Ešte v minulom roku bolo vyhľadávanie na európskom dopravnom trhu podľa pomeru prepráv a voľných vozidiel výrazne vyrovnanejšie. S pomerom 53:47 ukazoval dopravný barometer TimoCom v 4. štvrťroku 2016 len malý previs prepráv.
Aké sú príčiny tohto vývoja?
Stále dobrá konjunktúra. Nemecká ekonomika ide na plný plyn. Barometer konjunktúry Nemeckého inštitútu pre ekonomický výskum (DIW Berlín) vykazuje za 4. štvrťrok 2017 hodnotu 109,4 bodov a teda nadpriemerný nárast hrubého domáceho produktu. Dôsledkom je značný nárast objemu prepravovaného tovaru.
Stále menej vodičov nákladných vozidiel. Podľa údajov Nemeckého zväzu špedície a logistiky (DSLV) chýba v Nemecku v súčasnosti minimálne 45.000 vodičov nákladných vozidiel. A pribúda ich málo, pretože práca vodiča nie je príliš atraktívna. Spolková armáda, ktorá bola najväčším zdrojom vyučených vodičov nákladných vozidiel, odpadla, čo má ešte rad rokov ten badateľný dôsledok, že prepravných kapacít je nedostatok.
Nová týždenná doba odpočinku. Od polovice minulého roku nesmú vodiči nákladných vozidiel v Nemecku stráviť týždennú dobu odpočinku vo vozidle, ale na inom mieste s vhodným priestorom na spanie. To stojí cenný čas a znižuje tak dostupnosť jestvujúcich prepravných kapacít.
Gburek ale vidí aj pozitívny dôsledok tohto vývoja: „Sú to dobré časy pre dopravcov. Toto povolanie tak opäť získa rešpekt a mzdy stúpnu. Vodič bude opäť vnímaný ako to, čím je - neodmysliteľným partnerom v dodávateľskom reťazci, ktorý zabezpečuje blahobyt a ekonomickú silu našej krajiny.”
Už dnes si môžu nezávislé dopravné firmy hľadať svojich zadávateľov a zabezpečiť si tak najlukratívnejšie zákazky. Z toho vyplynie nový pomer síl na trhu: Dopravca sa bude môcť vymaniť zo závislosti a samostatne ponúkať svoje služby priamo na trhu alebo prostredníctvom búrz nákladov, je presvedčený Gburek. Napokon by z toho mohlo profitovať celé odvetvie: „Doprava bude opäť atraktívnejšia.”