13.05.2025

Dopravný barometer od TIMOCOM: Spotový trh získava na význame v dôsledku znižovania kapacity

Hrozí po februárovom prepade a slabom marci, že sa očakávaný veľkonočný vrchol stane obeťou Trumpovej colnej politiky?

SK Q2 2025 Pomer prepráv a voľných vozov 1772x1181

Európsky dopravný trh je naďalej nevyvážený. TIMOCOM Dopravný barometer, ktorý vyjadruje pomer ponuky prepráv a ponuky voľných vozidiel, je stále vysoko nad vyrovnanou úrovňou 50:50. 

Po veľmi silnom januári, keď podiel prepráv dosiahol 75 %, klesol v sezónne slabom februári na 66 %, a bol preto vyšší ako v predchádzajúcich rokoch. V marci bol tento podiel len mierne vyšší, ale zostal pod úrovňou 68 % z predchádzajúceho roka (73 %). Je to určite spôsobené aj tým, že veľkonočné sviatky sú tento rok až koncom apríla. Minulý rok to bolo skôr, a preto sa aj veľkonočný obchod rozbehol o niečo skôr. 

Spoločnosti sa čoraz viac zameriavajú na spotový trh 

V celej Európe bolo v prvom štvrťroku zadaných o 30 % viac prepráv ako v predchádzajúcom roku. V Nemecku bol v 1. štvrťroku zaznamenaný nárast o 17 % (január +46 %, február +23 %, marec -4 %). Výrazný nárast počtu ponúk prepravy na TIMOCOM Marketplace ukazuje, že spoločnosti sa naďalej vo veľkej miere spoliehajú na spotový trh. Je to spôsobené aj tým, že mnohí dopravcovia v strednej Európe, najmä v Nemecku, zredukovali svoj vlastný vozový park, ale stále musia plniť svoje záväzky na základe pevných ročných zmlúv. Tento trend bude pravdepodobne pokračovať, keďže ochota investovať je veľmi obmedzená. Podľa logistického barometra SCI iba 7 % nemeckých spoločností plánuje nákup vozidiel na diaľkovú prepravu. Vzhľadom na stagnujúce hospodárstvo a pochmúrne vyhliadky to nie je prekvapujúce. 

Vývoj v Rakúsku o niečo lepší ako v Nemecku

Vývoj dopytu po doprave v Rakúsku je podobný vývoju v Nemecku,  vyšším percentuálnym nárastom, v závislosti od hospodárskej konjunktúry v oboch krajinách. V Rakúsku bolo v prvom štvrťroku 2025 zverejnených celkovo o 24 % viac ponúk prepráv ako v prvom štvrťroku 2024. Výrazný medziročný rast v prvých dvoch mesiacoch (január +72 %, február +34 %), ale mierny pokles o 4 % v marci v porovnaní s rokom 2024. Ako dôvod sa tu môže použiť aj oneskorený veľkonočný obchod. Nemecko naďalej vedie, pokiaľ ide o cieľové krajiny zásielok z Rakúska, nasleduje Taliansko a domáce rakúske zásielky. Z hľadiska ponuky prepráv z Nemecka je doprava do Rakúska hneď za Francúzskom a Poľskom na treťom mieste pred Talianskom. 

 

SK Q1 2025 Ponuka voľných vozidiel v Európe 1772x1181

O 32 % menej ponúk voľných vozidiel ako pred dvoma rokmi

Hoci boli voľné vozidlá v prvom štvrťroku zadávané len mierne pod úrovňou predchádzajúceho roka, v porovnaní s rokom 2023 sa ich objem znížil o 32 %. „Vzhľadom na vysoký dopyt po voľných vozidlách sa zdá, že dopravcovia sú dostatočne vyťažení a nemusia v takej miere aktívne ponúkať svoju voľnú kapacitu na trhu,“ uvádza Gunnar Gburek, Head of Business Affairs spoločnosti TIMOCOM. „Stále však existujú relácie, na ktorých je podiel prepráv hlboko pod 50 % a je ťažké nájsť vhodný náklad na spiatočnú cestu. Napríklad objednávok na prepravu z Rumunska do Nemecka je podstatne menej ako v opačnom smere.“ 

Vzostupy a poklesy ponukových cien a návrhov cien 

V prvom štvrťroku 2025 kolísali ponukové ceny za štandardnú prepravu, napríklad s podvalníkom alebo závesom. Na medzinárodných diaľkových trasách v Európe sa pohybovali v týždennom priemere od 1,34 €/km do 1,55 €/km a v Nemecku od 1,46 €/km do 1,76 €/km. Na druhej strane dopravné spoločnosti navrhovali ceny od 1,53 €/km do 1,86 €/km v Nemecku a od 1,38 €/km do 1,54 €/km v celej Európe. Cena sa časom vyvíjala v súlade s dopytom a požiadavkami na dopravu: Po štvrťročnom minime vo februári sa v marci opäť mierne zvýšila. V čase špičky boli ceny za ponuky prepráv v Nemecku až o 10 % vyššie ako v predchádzajúcom roku a v celej Európe až o 8,4 % vyššie.

Ak zoberieme priemerné hodnoty cenových rozpätí v Európe, ceny uvádzané poskytovateľmi nákladnej dopravy vo výške ~1,44 EUR/km sú len približne o 2 centy nižšie ako priemerná cena uvádzaná dopravcami vo výške ~1,46 EUR/km. Zatiaľ čo v Nemecku je to takmer 8 centov (~1,61 €/km oproti ~1,69 €/km). „Aj keď tu zohľadnené ceny nemusia nevyhnutne zodpovedať nakoniec skutočne dohodnutým cenám za prepravu, je zrejmé, že cenová úroveň v Nemecku je výrazne nad európskym priemerom,“ hovorí v svojej analýze dát Gunnar Gburek zo spoločnosti TIMOCOM.

Neistý výhľad z dôvodu nepredvídateľností

Hospodársky vývoj v eurozóne v roku 2025 sa vyznačuje rozdielnou mierou rastu v jednotlivých krajinách a pre Európu ako celok vykazuje plus. Prognózy v Nemecku sú veľmi opatrné a naznačujú skôr stagnáciu ako rast, podobne ako v Rakúsku. Pokles výroby je tu rovnako výrazný ako v roku 2020, pričom popri priemysle trpí najmä stavebníctvo a cestovný ruch. 

Vzhľadom na prebiehajúce diskusie o clách sa však hospodárske údaje za Európu ako celok môžu ešte výrazne zmeniť. Podľa analýzy inštitútu ifo by nové recipročné clá prezidenta Trumpa pravdepodobne znížili vývoz Nemecka do USA o 2,4 %, ak EÚ neprijme protiopatrenia. „Dôsledky sú nepredvídateľné, najmä v Nemecku a Rakúsku, kde export zohráva mimoriadne dôležitú úlohu,“ hovorí Gunnar Gburek. „Pre nás to znamená, že sme prognózu vývoja dopravného barometra stanovili pod úrovňou minuloročných hodnôt.“

Podobný názor zastávajú aj odborníci na logistiku vo svojej výročnej správe, v ktorej ešte nemohli byť všetky oznámené clá zohľadnené. Vo svojej prognóze na rok 2025 očakávajú odborníci v sektore logistiky nominálny rast o 1,3 %, ale reálny pokles o 0,1 %. Obchodní partneri ako USA a Čína by naďalej strácali na význame a európske a svetové hospodárstvo by sa v budúcnosti vyvíjalo lepšie. 

 

Viac informácií o aktuálnej situácii na dopravnom trhu a dopravnom barometri nájdete na www.timocom.sk.

Stiahnuť tlačovú správu
Hore