14.07.2025

TIMOCOM Dopravný barometer: Dopravné odvetvie je napriek obavám z hospodárskej situácie a klesajúcim ukazovateľom stabilné

Dopyt na európskom trhu s dopravou je stabilný: Pozitívne prognózy dopravy napriek hospodárskym neistotám v eurozóne

SK_TB Q2_2025-Frachtangebotsanteil_Transportbarometer (15 x 10 cm) DE

Tlak na nízke prepravné kapacity je značný. Absolútne číslo ponúk prepravy na spotovom trhu vzrástlo v 2. štvrťroku ako v porovnaní s predchádzajúcim rokom, tak aj s predchádzajúcim štvrťrokom. V nasledujúcich letných mesiacoch sa očakáva pretrvávajúci dopyt na európskom prepravnom trhu. 

Dopyt po preprave v Európe: o 23 % viac ponúk na prepravu ako v predchádzajúcom kvartáli

Po miernom marci nasledoval výrazný nárast dopytu po prepravách v apríli: v Európe bolo o 25 % viac prepráv v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka, v sezónne silnom máji to bolo o 8 % viac ako v minulom roku. Príčinou boli jednak krátke týždne v dôsledku veľkonočných sviatkov a množstva štátnych sviatkov, jednak nedostatok ponuky nákladných vozidiel. Ponuky voľných vozidiel boli v druhom štvrťroku o 5 % nižšie ako v predchádzajúcom roku. Ale ani jún nestratil na dynamike: na TIMOCOM Burze nákladov bolo zaznamenaných o 37 % viac ponúk prepravy ako v predchádzajúcom roku vo všetkých európskych krajinách. Po celé štvrťroky bolo celkovo o 23 % viac prepráv ako v predchádzajúcom roku. Pomer ponúk prepravy k voľným vozidlám bol v druhom štvrťroku v priemere približne 80 ku 20.

Nemecko: ponúk prepráv o 32 % viac ako v minulom roku

Kontinuálne vysoký dopyt po prepravných službách viedol v Nemecku v druhom štvrťroku k 32% nárastu prepravných objednávok v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka. Tento vývoj môže byť tiež vnímaný ako pozitívny ekonomický signál po diskusiách o clu a neistých svetových politických podmienkach. Pomer medzi prepravou a voľnými vozidlami vzrástol na 88:12, aj v dôsledku dobiehajúcich efektov pri objednávkach súvisiacich s exportom, ktoré čakali na zvýšené clá.

Rakúsko: o 35 % viac prepravných ponúk 

Ponuky prepravy v rámci Rakúska boli v druhom štvrťroku o 35 % vyššie ako v predchádzajúcom roku. V mesiacoch apríl a jún došlo k výraznému nárastu (+47 %, +75 %). Od mája bol pozorovaný výrazný nárast v prepravných barometroch pri vnútro-rakúskych prepravách. Pomer prepravy k voľným vozidlám vzrástol z vyváženého pomeru 50:50 v apríli až júni na 65:35. 

SK_TB AT Q2_2025-Frachtangebotsanteil_Transportbarometer Austria (15 x 10 cm) DE

Ceny na spotovom trhu: Náklady na dopravu v Európe naďalej vzrástli

Ceny ponúk prepravy, ktoré uviedli zadávatelia pre štandardné prepravy, napr. s tautlinerom alebo curtainsiderom, sú v dôsledku pretrvávajúcej dopytu na zodpovedajúco vysokej úrovni. Na európskych trasách sa pohybovali v týždennom priemere medzi 1,45 €/km a 1,66 €/km, v rámci Nemecka medzi 1,68 €/km a 1,92 €/km. Najvyššie hodnoty boli dosiahnuté najmä v týždňoch Veľkej noci a v prvom májovom týždni. Tu bol v dôsledku sviatkov zvýšený dopyt po preprave rozložený na menej pracovných dní. To sa odráža na cenách. Ceny ponúk prepravy v Nemecku vzrástli v celom období o približne 8% v porovnaní s predchádzajúcim rokom, na európskych trasách o cca 5%. 

Rôzne rozdiely medzi cenovými ponukami a cenovými návrhmi

Okrem toho je zrejmé, že priemerné cenové návrhy, teda protinávrhy dopravcov, v Nemecku sa viac odchyľujú od ponukových cien ako je európsky priemer: Kým rozdiel v 1. kvartáli bol v Európe približne 2 centy, cenové návrhy a cenové ponuky v 2. kvartáli sa priemerne pohybovali okolo 1,61 €/km. V Nemecku však cenové návrhy v priemere dosiahli približne 1,97 €/km a ceny prepravy približne 1,86 €/km: rozdiel 11 centov. V 1. kvartáli to bolo len 8 centov rozdiel. 

Ponúkané ceny prepravy na vnútro rakúskych trasách sa v Q2 pohybovali medzi 1,93 €/km a 2,20 €/km, v priemere približne 2,08 €/km. Pozoruhodné: Cenové návrhy dosiahli v priemere iba 2,04 €/km a boli o 4 centy nižšie. „Celkově vyššie ceny za kilometer sú vysvetlené kratšími celkovými trasami, pri ktorých okrem prístupu majú aj časy nakládky väčší podiel ako pri dlhých trasách. K tomu sa pridáva vyšší počet čiastočných nákladov vo vnútro nemeckej a vnútro rakúskej doprave,“ vysvetľuje Gunnar Gburek. „Okrem toho majú dodávatelia, ktorí svojim zákazníkom ponúkajú GPS sledovanie a sledovanie zásielok live ako dodatočnú službu, dobré šance na dohodnutie vyšších prepravných cien.“ 

Výhľad: Stabilný dopyt po preprave napriek obavám z hospodárskej situácie

Očakávania hospodárskeho vývoja v členských štátoch Európskej únie podľa ukazovateľa ekonomického sentimentu (ESI) vykazujú pre rok 2025 iba 11 krajín s pozitívnymi vyhliadkami. Medzi nimi sú Poľsko, Litva, Španielsko, Bulharsko, Cyprus, Chorvátsko, Albánsko, Grécko, Malta, Čierna Hora a Portugalsko. Vo všetkých ostatných štátoch sa očakáva stagnujúci alebo dokonca negatívny hospodársky vývoj. Nemecko, Rakúsko a Francúzsko sa nachádzajú v dolnej štvrtine, dokonca ďaleko pod priemerom eurozóny. Napriek tomu zostáva dopyt po preprave vysoký, takže počas letných mesiacov sa nedá očakávať uvoľnenie na európskom trhu prepravy. „Hoci sa podiel prepravy v prepravných barometroch podľa skúseností do konca augusta zníži pod 80 %, keď sa v septembri začne koncoročné obchodovanie, tento údaj by sa mal opäť dosiahnuť,“ predpovedá Gunnar Gburek. „Vývoj bude závisieť aj od uvoľnení spotrebiteľov, ich ochoty míňať a realizácie investičných projektov v Európe – ako v súkromnom, tak aj vo verejnom sektore.“

 

Stiahnuť tlačovú správu
Hore