10 téz o bezpečnosti a budúcich príležitostiach v európskej cestnej preprave tovaru 2026
Prečo sa kybernetická bezpečnosť stáva kľúčovou výzvou a ako digitalizácia, nedostatok vodičov a zmeny na trhu formujú odvetvie prepravy
V 10 tezách opisuje Gunnar Gburek, Head of Business Affairs v TIMOCOM, najdôležitejšie trendy a vývoj v oblasti prepravy v roku 2026.
Cestná preprava tovaru čelí v roku 2026 zásadným výzvam – nielen v oblasti personálu, nákladov a správy, ale predovšetkým v otázkach bezpečnosti. Kybernetické útoky a digitálne podvodné metódy ohrozujú celý sektor a robia z IT bezpečnosti kľúčový faktor úspechu. Nové technológie prinášajú nové príležitosti, ako čeliť nedostatku kvalifikovaných pracovníkov a administratívnej záťaži. Tento prehľad zhrňuje 10 hlavných téz Gunnara Gbureka, Head of Business Affairs vo FreightTech spoločnosti TIMOCOM, a ukazuje, aké vývojové trendy budú formovať európsky trh prepravy v roku 2026.
1. Kybernetická bezpečnosť v cestnej preprave: Podceňované nebezpečenstvo sa stáva prioritou pre celé odvetvie
Digitalizácia zvýšila aj riziko kybernetických útokov v cestnej nákladnej doprave. Najmä kriminálne metódy ako phishing a podvody s identitou tzv. fiktívnych dopravcov výrazne vzrástli v roku 2025 podľa Spolkového úradu pre bezpečnosť informačných technológií a Združenia nemeckého poisťovníctva (GDV). Ciele môžu byť rôzne: od vydierania výkupného až po krádež firemných údajov alebo celých zásielok. Tento trend by sa mohol v roku 2026 ešte zosilniť. Vďaka umelej inteligencii sú metódy stále rafinovanejšie a ťažšie rozpoznateľné. Obzvlášť kritická je komunikácia s neznámymi, údajne novými obchodnými partnermi prostredníctvom e-mailu. E-mailová komunikácia predstavuje vysoké riziká nielen tu, pretože je náchylná na phishing a manipuláciu. Často sú vstupnými bránami vlastní zamestnanci, ktorí napríklad bez rozmyslu otvoria odkaz alebo prílohu v e-maile. Udržateľná IT bezpečnosť je nevyhnutná, no stopercentná ochrana je zriedkavo možná. Prepravný sektor preto zaradí tému kybernetickej bezpečnosti a zvyšovania povedomia zamestnancov na vrchol svojho programu.
2. Nedostatok vodičov a kvalifikovaných pracovníkov: Umelá inteligencia pomáha
Okrem bezpečnosti zostáva otázka personálu jednou z najväčších výziev. V celej Európe panuje dramatický nedostatok kvalifikovaných vodičov kamiónov a dispečerov. IRU hlási približne 3,6 milióna neobsadených miest vodičov na celom svete, v Európe viac ako 420 000. Priemerný vek približne 44,5 roka a len asi 6,5 % pod 25 rokov tento problém ešte zhoršia. TIMOCOM Burza nákladov zaznamenala v roku 2024 pokles ponúk nákladového priestoru približne o 12 %, do októbra 2025 bolo v ponuke o ďalších 4,5 % menej kamiónov – jasný dôkaz klesajúcich prepravných kapacít. Nové technické možnosti ako AI agenti a hlasoví boti budú v roku 2026 čoraz viac prenikať do logistiky a cestnej nákladnej dopravy a budú nasadzované napríklad na automatizované vyjednávanie o ponukách nákladov a prepravných cenách. Umelá inteligencia bude podporovať personál a tak kompenzovať chýbajúce zdroje, no ešte neprevezme kabínu vodiča.
3. Pri autonómnej preprave USA vedú, Európa zostáva uviaznutá v uzavretom prostredí závodu
V roku 2026 sa autonómna preprava v USA výrazne rozbehne – najmä na definovaných, opakujúcich sa trasách medzi distribučnými centrami alebo výrobnými závodmi. Jasné regulačné rámce, otvorené testovacie koridory a vysoký stupeň automatizácie v logistickej infraštruktúre tam urýchľujú praktické nasadenie. V Európe je autonómna preprava naopak väčšinou obmedzená na prevádzkové areály a neveřejné cesty. Prísnejšie schvaľovacie procesy, fragmentované právne prostredie a vysoké bezpečnostné požiadavky brzdia vývoj. Pretože je prostredie také náročné, vedúce start-upy pre autonómnu prepravu v Európe sa nedávno stiahli z logistického sektora a obrátili sa na obranný priemysel. Tu sa zdá, že sú k dispozícii dostatočné finančné prostriedky na ďalší vývoj. Trhový civilný nákladný automobil, ktorý by autonómne jazdil po verejných cestách v Európe, pravdepodobne v nasledujúcich rokoch neuvidíme.
4. Nedostatok kapacít brzdí oživenie: Začarovaný kruh neefektívnosti
Nedostatok kapacít v cestnej preprave tovaru vyplýva zo štrukturálnej neflexibility. Pevné časové okná, zákazy dokladania a prísne rampové procesy bránia efektívnemu využitiu existujúcich flotíl. Tieto štruktúry pochádzajú z trhu kupujúcich z minulých desaťročí a dnes brzdia efektivitu a rast. Väčšia flexibilita v plánovaní a realizácii by mohla uvoľniť viac kapacít, optimalizovať trasy a odľahčiť cesty. Bez prispôsobenia hrozí pri ekonomickom oživení začarovaný kruh: ak dopyt stúpne, na cesty vyrazí viac kamiónov, čo vedie k väčšej premávke, zápcham a dlhším časom jazdy – a opäť si vyžaduje ďalšie kapacity. Efektivita vzniká lepšou organizáciou – nie väčším počtom vozidiel. Preto by aj obchodné a priemyselné podniky mali zvážiť väčšiu flexibilitu v tvorbe časových okien a pravidlách ako zákazy dokladania. Pretože to sťažuje plánovanie trás a bráni efektívnemu využitiu existujúceho vozového parku, čo je predpokladom pre prežitie dopravných spoločností. Tento začarovaný kruh sa momentálne kvôli ekonomickej stagnácii zdá zastavený. V roku 2026 však opäť výraznejšie ovplyvní dodávateľské reťazce.
5. Insolvencie kvôli vysokým nákladom: Malí dopravcovia obzvlášť ohrození
Pod vysokým tlakom nákladov muselo v roku 2025 mnoho malých dopravných spoločností ukončiť svoju činnosť. Podľa hodnotenia Creditreform Rating je odvetvie dopravy a logistiky obzvlášť silno postihnuté nesplácaním úverov. Aj v roku 2026 bude pokračovať očista trhu v európskom dopravnom sektore, hoci s menšou dynamikou ako v roku 2025. Insolvencie v cestnej nákladnej doprave budú naďalej poháňané vysokými nákladmi na personál, energiu a prevádzku. Obzvlášť postihnutí sú malí a strední dopravcovia s nízkym kapitálovým krytím a obmedzenou sieťou. Mnohí nedokážu kompenzovať zvýšené fixné náklady napriek stabilným prepravným cenám, pretože väčšie prepravné spoločnosti čoraz viac preberajú priame objednávky a podiely na spotovom trhu. K tomu sa pridávajú sprísnené požiadavky ESG a compliance, ktoré spôsobujú ďalšiu byrokraciu a náklady. Následkom je ďalšia konsolidácia trhu, znižovanie prepravných kapacít a rastúce prepravné sadzby – štrukturálny nedostatok, ktorý oslabuje konkurencieschopnosť európskej logistiky.
6. Rastúce ceny prepravy: Pomery síl sa dramaticky menia
Nedostatok personálu nevyhnutne vedie k úzkym miestam, vyššej požiadavke na zostávajúce kapacity a tým aj k vyšším nákladom. TIMOCOM zaznamenal na jeseň 2025 nárast cien na spotovom trhu približne o 8 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Ceny energií a poplatky za CO₂ vyvíjajú dodatočný tlak na tarify, doplnené o sezónne špičky v doprave. Rozdiel medzi cenami zadávateľov a protinávrhmi dodávateľov už nie je taký veľký. Spotové ceny, za ktoré si zadávatelia nájdu dopravcu, sa dajú dobre odhadnúť. Prechod z trhu kupujúceho na trh predávajúceho je už dávno dokončený, napriek tomu bude konkurenčný boj medzi poskytovateľmi služieb o najlukratívnejšie objednávky pokračovať a viesť k výkyvom cien. Celkovo však ceny pravdepodobne zostanú na súčasnej úrovni.
7. Ceny energií a istota zmlúv: Nestále rámcové podmienky pretrvávajú
Napriek mnohým neistotám zostali ceny nafty a energií v roku 2025 relatívne stabilné a mierne pod priemerom predchádzajúceho roka. Dočasný cenový skok v júni spôsobený geopolitickými konfliktmi však ukázal pretrvávajúcu volatilitu. Následný pokles priniesol krátkodobú úľavu, no ekonomické a politické krízy môžu ceny rýchlo opäť zvýšiť. V tomto kontexte budú aj v roku 2026 cenové premenné, Diesel-Floater a flexibilné zmluvné modely kľúčovými nástrojmi na zmiernenie rizika. Súčasne zvýšená cena CO₂ a ceny elektriny a plynu zvyšujú tlak na marže, najmä u špedícií s dlhodobými rámcovými zmluvami. V roku 2026 sa istota zmlúv stane konkurenčným faktorom – spoločnosti, ktoré nebudú flexibilizovať svoje zmluvné modely, riskujú stratu marží a konkurencieschopnosti.
8. Elektrifikácia v cestnej preprave nákladov naberá na obrátkach, vodík stráca na význame, HVO zostáva prechodnou technológiou
Rok 2026 znamená prechod z pilotnej fázy k postupnej integrácii alternatívnych pohonov. Cestná preprava tovaru sa výrazne posunie smerom k batériovo-elektrickým pohonom. Aj v nasledujúcom roku budú elektrické nákladné vozidlá nad 12 tony naďalej využívané v regionálnej distribúcii a na plánovaných okružných trasách. V klasickej národnej aj medzinárodnej cestnej preprave tovaru – tzv. trampových prepravách – tieto vozidlá kvôli nedostatku infraštruktúry ešte nenájdu uplatnenie. Vodík ako alternatívna pohonná technológia stráca na význame – predovšetkým kvôli chýbajúcej čerpacej infraštruktúre, vysokým nákladom a nižšej energetickej efektívnosti.
Paralelne mnoho prepravných spoločností vsádza na parafínové náhradné palivá ako HVO100, aby krátkodobo dosiahli ciele znižovania CO₂. Použitie syntetických e-palív zostáva zatiaľ len riešením pre úzku skupinu, pretože výrobné kapacity a dostupnosť v Európe sú stále nízke.
9. Železničná doprava stagnuje a kombinovaná doprava je opäť na začiatku
Presun dopravy na železnicu v celej Európe stagnuje. Cestná nákladná doprava tak zostáva dominantná aj v roku 2026. Podľa prieskumu Spolkového úradu pre logistiku a mobilitu (BALM) uviedlo mnoho spoločností, že hlavnými dôvodmi, prečo kombinovaná preprava (KV) nerastie, sú zle koordinované stavebné práce, kapacitné obmedzenia na železničnej sieti a nedostatočná terminálová infraštruktúra. Problémom je aj to, že nakladacie procesy pre prívesy, ktoré nie sú zdvíhateľné žeriavom, sa výrazne líšia alebo vôbec neexistujú. K tomu sa pridávajú úzke miesta v termináloch a obmedzené kapacity koridorov, ktoré bránia výrazným impulzom rastu. Okrem toho Európska komisia po takmer dvoch rokoch rokovaní stiahla smernicu o kombinovanej doprave. Takže sa tu opäť takmer začína od začiatku. Predpokladá sa, že v roku 2026 bude železničná doprava naďalej trpieť a bude klesať.
10. Znižovanie byrokracie nie je na dohľad: AI-agentov uľahčia prácu dispečerom
Mnohé prepravné spoločnosti trávia viac času dokumentáciou, povinnosťami dokazovania, CO₂-reportingom a povoleniami než samotnou službou. Medziodvetvové prerušenia, dvojité zadávanie údajov, chýbajúce štandardy a nejasné zodpovednosti ešte viac komplikujú každodenný život. Byrokracia rastie, ale procesy, systémy a zdroje nerastú rovnakým tempom. Predpokladať, že napriek chvályhodným iniciatívam na znižovanie byrokracie v roku 2026 zmizne aspoň jedna požiadavka, by bolo naivné. Preto sa najmä prepravné združenia musia zasadzovať o to, aby sa dlhodobo vytvorili centrálne bezbariérové prístupy k dátovým zdrojom v celej Európe. Do tej doby bude výzvou najmä vyvíjať inteligentné riešenia, ako sú AI-agentov, ktoré sú schopné zhromaždiť, vyhodnotiť a zdokumentovať potrebné údaje z mnohých zdrojov.
Záver: Bezpečnosť a prepojenie ako základ úspechu
Európska cestná preprava nákladov prechádza dynamickou premenou: Okrem trvalého nedostatku vodičov odvetvie trápi rast cien a bankroty. Najmä však výzvy digitalizácie, ako je rastúce nebezpečenstvo kybernetickej kriminality, vyžadujú nové štandardy pre prevádzku.
Tu budú nezávislé digitálne platformy v cestnej preprave tovaru zohrávať čoraz rozhodujúcejšiu úlohu. Predovšetkým pre väčšinou malé a stredné podniky sú vlastné technické riešenia spojené s vysokými nákladmi a personálnou náročnosťou.
Zabehnuté a nezávislé platformy sú viac než len prístupom na trh: poskytujú bezpečnostné mechanizmy, ako sú prísne overovacie postupy, nepretržité monitorovanie a šifrovaná komunikácia, a fungujú ako bezpečnostná sieť v zložitej digitálnej sfére.
Ostražitosť a kritické preverovanie nových poskytovateľov služieb by sa však mali zachovať. Riziká je možné minimalizovať, ich úplné vylúčenie je v nestabilnom a rýchlo sa meniacom digitálnom svete takmer nemožné. Kto využíva moderné nástroje a chápe IT bezpečnosť ako strategickú úlohu, nastavuje dnes smer pre udržateľný úspech.