08.05.2012

Začiatok európskej burzy nákladov a voľných vozidiel

Pred 15 rokmi vznikol TimoCom

(3)

Düsseldorf 2012-05-08. Špedícia niekde v Düsseldorfe. Svetlá v kancelárii svietia ešte dlho po skončení pracovnej doby. Je neskoro, napriek tomu sa nikomu zo štyroch prítomných nechce domov. Dlhé mesiace pracovali vo večerných hodinách, dnes skončili. Po zapnutí počítača sa na obrazovke rozsvieti zelená kontrolka – všetky systémy fungujú bezchybne. Burza nákladov TC Truck&Cargo® od TimoCom práve úspešne zahájila svoju prevádzku. V tom istom dni roku 1997 sú do nej vložené prvé ponuky.

O 15 rokov a štvrť miliardy ponúk nákladov a voľných vozidiel neskôr zapína Jens Thiermann, jeden zo zakladateľov TimoCom, počítač vo svojej kancelárii. Päť kontroliek svieti zeleno. „To mi ostalo z dôb našich začiatkov a musím priznať, že sa niekoľkokrát denne pozriem, či je všetko v poriadku. Nedá mi to, i keď naše systémy fungujú veľmi stabilne,“ hovorí Thiermann s úsmevom. Začiatky TimoCom však boli omnoho búrlivejšie.

V apríli 1997, teda pár mesiacov pred štartom burzy nákladov a voľných vozidiel, viedli konatelia spoločnej špedície Jens Thiermann a Jürgen Moorbrink rozhovor, ktorý mal zmeniť ich životy. Bol to náročný deň. Taký, aký pozná asi väčšina špeditérov. Okrem komunikácie s vodičmi a rokovania so zákazníkmi o cenách mali na programe i schôdzky so zástupcami dvoch búrz nákladov. Tá, ktorú využívali doposiaľ, nebola dostatočne výkonná – za týždeň v nej našli iba desať vhodných ponúk! Po rokovaniach s prevádzkovateľmi búrz nákladov bolo jasné – žiadna z nich nevyhovovala nárokom Thiermanna a Moorbrinka. „Na čo sú nám vlastne burzy nákladov, ktoré neponúkajú to, čo chceme? Veď ani žiadnu cudziu burzu nepotrebujeme,“ hovoril si Thiermann. Večer zavolal Guntherovi Matzaitisovi, počítačovému poradcovi špedície, a povedal mu o svojom nápade vytvoriť vlastnú burzu nákladov a voľných vozidiel.

Práca začína
Nasledujúce týždne boli vyčerpávajúce. Cez deň fungovali ďalej obvyklé obchody. Po pracovnej dobe a cez víkendy programovali Gunther Matzaitis a Oliver Schubert aplikáciu a Thiermann pripravoval jej prevádzkovú a ekonomickú stránku. Ale i po spustení TC Truck&Cargo® ostal čas nedostatkovým tovarom. „Naše rodiny si nás najmä v prvej fáze naozaj príliš neužili,“ priznáva Thiermann, „ale vždy nás podporovali. Postavili sme TC Truck&Cargo® na nohy a museli sme toto dieťatko pochopiteľne naučiť i chodiť.“ A to išlo nad očakávanie rýchlo. Vyzeralo to, akoby doprava čakala len na túto novú burzu nákladov. Ciele, ktoré si spoločníci TimoCom určili, boli dosiahnuté skôr ako plánovali. To zvýšilo ich motiváciu a po krátkom čase tak vznikli plány na ďalšie produkty TimoCom.

Trvalý vzostup
Jens Thiermann a Gunther Matzaitis dôsledne posúvali vývoj TimoCom vpred. V roku 2004, resp. 2007 pribudli ďalšie moduly – plánovač trás TC eMap® a adresár dopravných kontaktov TC Profile®, ktoré TimoCom integroval do jestvujúcej burzy nákladov a voľných vozidiel. Na 10. výročie mal TimoCom 67.000 používateľov z celej Európy, ktorí v TC Truck&Cargo® uverejňovali až 172.000 ponúk nákladov a voľných vozidiel denne. Firma sa z projektu štyroch mužov rozrástla na stredne veľkú spoločnosť so 160 zamestnancami.
V tomto období už TimoCom vďaka transportnému barometru rozpoznával prvé príznaky veľkej finančnej a hospodárskej krízy. Predtým než kríza naozaj vypukla, sa Thiermann, Matzaitis a spol. zamýšľali nad tým, ako môžu svojim zákazníkom v nadchádzajúcich ťažkých časoch pomôcť. Riešenie prišlo na trh v roku 2009, teda uprostred ekonomickej krízy: TC eBid® – online platforma pre celoeurópske výberové konania. Program je ideálnym nástrojom, ktorý zákazníkom ponúka práve v nepokojných časoch istotu plánovania. S TC eBid® si môžu zabezpečiť prepravné zákazky dlhodobého charakteru. Nečudo, že i tento produkt zaznamenal úspech.

Jedného aprílového dňa
Burzu nákladov TC Truck&Cargo® zamestnanci TimoComu, ktorých počet vyrástol takmer na 300, nepretržite rozvíjali. Na jeden deň v apríli 2011 si pritom spomínajú obzvlášť dobre. Práve 19. apríla bolo v TC Truck&Cargo® neuveriteľných 421.383 ponúk nákladov a voľných vozidiel – toľko ich nebolo nikdy predtým. „Keď som to číslo počul, trochu sa mi zamotala hlava, to musím priznať,“ spomína si Jens Thiermann. „Treba si uvedomiť, akú zodpovednosť v TimoCome máme. Toľko ponúk cez jeden jediný deň v našej dopravnej burze. Práve táto veľká zodpovednosť je dôvodom, prečo všetko kontrolujeme dvakrát či trikrát, prečo stále investujeme do novej techniky a ustavične zlepšujeme naše produkty. V záujme našich zákazníkov si jednoducho nemôžeme dovoliť ponúkať im niečo iné než vysoko kvalitný produkt. To je naša motivácia.“

Jens Thiermann bude teda pravdepodobne i v budúcnosti niekoľkokrát denne sledovať kontrolky na svojej obrazovke. Takisto ako pred 15 rokmi.

Ďalšie informácie o TimoCom nájdete na www.timocom.sk.

Stiahnuť tlačovú správu
Hore