Jens Thiermann, zakladateľ TIMOCOM: „Neskúšaj nič, o čom nemáš ani tušenia“
Recept TIMOCOM na úspech a rady pre dnešné start-upy v oblasti IT
Históriu IT sprevádzajú chybné odhady. Thomas Watson, šéf spoločnosti IBM, si napríklad myslel, že na celom svete je trh možno pre päť počítačov. To bolo v roku 1943. O necelých 80 rokov neskôr: Tep sveta sa meria v bitoch, zatiaľ čo Nemecko sa usilovne snaží o digitálny pokrok. A práve v Neanderovom údolí, nemecky Neadertal, ktorý sa preslávil objavmi z doby kamennej, slávi poskytovateľ IT služieb, firma TIMOCOM, 25-ročné výročie svojej existencie. Prečítajte si o jej pôsobivom príbehu v rozhovore so zakladateľom firmy, Jensom Thiermanom, priekopníkom digitalizovanej európskej nákladnej cestnej dopravy.
„Je to moja vina!“ Jens Thiermann má dobrý dôvod žartovať, jeho vlastný odhad bol totiž správny: Keď on a jeho partneri v apríli 1997 vstúpili na trh IT logistiky s firmou TC Truck & Cargo®, bola to v tomto odvetví trefa do čierneho. „Spájame náklady a voľné vozidlá“– tak znel slogan vtedajšej TimoCom Soft- und Hardware GmbH. Dodnes trefne opisuje to, čo TIMOCOM svojím Marketplace cestnej nákladnej dopravy predstavuje. Či už rozšírenie produktu, relaunch značky, generačnú výmenu na riadiacej úrovni alebo všeobecne pokrok digitalizácie. Firma zostáva verná sebe a svojmu odvetviu. A to s jednoduchým receptom na úspech.
Pán Thiermann, najprv srdečne blahoželám k 25-ročnému výročiu! S TIMOCOM ste to dokázali - od start-upovej IT firmy po popredného hráča medzi poskytovateľmi IT pre logistiku v Európe. Aké sú dodnes vaše najvýznamnejšie okamihy z obdobia vzniku firmy?
Predovšetkým samotný nápad. Chcel som vytvoriť nástroj, ktorý uľahčí prácu disponentom. Sám som pracoval ako disponent v špedícii a mal som plné zuby toho nákladného analógového hľadania „Kde je nejaká preprava, kde je nejaké voľné vozidlo?“. Malo to byť riešenie, ktoré by vyjasnilo oboje. Burza nákladov potom vznikala po pracovnom čase. Mali sme za sebou pracovný deň a po večeroch sme pracovali na vývoji. Že sa nám podarilo tento nástroj vytvoriť a poskytnúť ho firmám v odvetví, to bol onen významný okamih.
Keď sa obzerám späť, tak ďalším významným prvkom je technický pokrok po našom vstupe na trh. Keď sme začínali, všetko išlo na disketách, takže off-line. Potom prišli CD, nasledovala možnosť downloadu a onedlho už prišiel zlom v on-line oblasti. Tento vývoj zásadne ovplyvnil vývoj našej firmy.
To znie ako veľká výzva. Zostaňme pri tom: Aký je najväčší rozdiel medzi výzvami pre dnešné start-upy a výzvami v roku 1997?
Vtedy skoro nikto nemal internet. Neexistovali vyhľadávače. Nemohli sme si prečítať, ako máme správne postupovať. Jednoducho sme to sami robili, skúšali, vyvíjali. Dnes existujú nástroje, ktoré pokrývajú práve toto. Na začiatku sme pracovali s databázou v Accesse; zákazníkov sme spravovali v Exceli. Dnes je niečo také nemysliteľné, ale pre nás to bolo normálne. Naozaj nám vtedy nič nechýbalo.
Keby ste zakladali firmu dnes, čo by ste urobili inak?
Nič! Zas by som urobil všetko rovnako. Samozrejme, robili sme chyby, ktoré začínajúca firma robí. Ale to je úplne normálne a náš úspech hovorí jasne. Som o našej ceste presvedčený a myslím, že naším receptom na úspech je to, že našu pozornosť sústreďujeme na používateľov. Naše riešenia sme vždy vyvíjali pre používateľov, nie pre tých, ktorí s nami podpisujú zmluvu.
Dokážete opísať okamih, keď ste si povedali: „Zvládli sme to!“
Tých bolo viac. Jedným z nich určite bolo, keď sme si všimli, že k nám zákazníci prichádzajú kvôli nášmu modelu tarify. Tento prístup zachovávame stále a považujeme ho za spravodlivé riešenie. Vtedy tento cenový model spustil skutočnú lavínu.
Navyše sme hneď od začiatku uzatvárali zmluvy s malými podnikmi. Tieto podniky s nami rástli celé roky, na začiatku mali napríklad len jedno nákladné auto a dnes ich majú dvadsať.
A v zásade stále zvládame nové situácie. Pred rokmi sa zrazu začali na trh tlačiť investori a my sme mohli podľahnúť ich miliónovým ponukám na prevzatie firmy. Odvtedy sa sieť rozrástla na viac ako 50.000 medzinárodných zákazníkov a my túto sieť chránime pred prevzatím.
Čo by ste poradili dnešným start-upom? Na svojej strane síce majú výhody digitalizácie, ale zároveň musia čeliť väčšej konkurencii.
Musíte poznať konkrétnu prácu a potreby ľudí, ktorí túto prácu robia. Potom budete schopní pochopiť ich boľavé miesta a následne vyvinúť vhodné riešenie.
Treba poznať odpovede na otázky, prečo treba vyvíjať práve tento produkt a ako má byť financovaný jeho vývoj. Veľmi dôležitým krokom je vytvoriť presný business plán a overiť ho s partnermi.
Ja napríklad podporujem IT start-up aparkado. S TIMOCOM sa mi podarilo vyvinúť nástroj pre disponentov, s aparkado sa staráme o vodičov nákladných vozidiel. Niektorí vedia, že aj ja som vodič. Poznám ich potreby, preto sa tento produkt riadi heslom „lepšie parkovať, nabíjať, žiť“.
A moja rada na záver znie: Neskúšaj nič, o čom nemáš ani tušenia.
Za uplynulými 25 rokmi sa môžete obzerať s hrdosťou. Napriek tomu sa však toto výročie slávi dosť ticho - bolo to vedomé rozhodnutie?
Na naše výkony a našich zamestnancov sme neuveriteľne hrdí. Keby sme celé tie roky nedržali tak pevne pri sebe, nebola by firma tam, kde je dnes, a proces prepravy by nebolo možné kompletne digitalizovať. Veľmi dobre si uvedomujeme, čo sme dosiahli a dosahujeme znova každý deň.
Už som to raz povedal: Vždy uvažujeme z pohľadu používateľa. Preto sme pri našom výročí sústredili pozornosť predovšetkým na našich dlhoročných zákazníkov a ich príbehy zdieľame na našich kanáloch, teda na blogu a sociálnych médiách. Lebo je to aj ich výročie, nielen naše.
Rozhodnutie o tom, že oslavy budú pokojnejšie, súvisí s problémami na dopravnom trhu spôsobenými koronavírusovou pandémiou a vypuknutím vojny na Ukrajine. TIMOCOM pracuje interne a externe v medzinárodnom meradle. Naši zákazníci aj naši priami kolegovia na našich pobočkách touto situáciou trpia. Preto sme považovali za morálne neprijateľné, aby sme od apríla boli v režime „párty“. V septembri prebehnú interné oslavy. Možno nejaké fotky z týchto osláv sa dostanú na sociálne médiá.
Ďakujeme za rozhovor a tešíme sa na ďalších 25 rokov!
Mohlo by vás tiež zaujímať:
25 rokov TIMOCOM: silný pre zákazníkov, silný ako partner, silný v digitalizácii
Digitálna logistika jednoducho a rýchlo!
Čo sa skrýva za úspechom burzy nákladov od TIMOCOM, nie je žiadne tajomstvo