skip navigation
Z domova 25.03.2021
6 min.

Čo získate vďaka rozhraniam v logistike

Rozhovor nám poskytol Michal Vaniš

Ako zjednodušiť pracovné procesy so Smart Logistics System od TIMOCOM?

V každodennom kontakte so zákazníkmi Michal Vaniš, KeyAccount Manager spoločnosti TIMOCOM, rieši ich špecifické priania a potreby. Pri svojej práci analyzuje komplexné pracovné procesy jednotlivých firiem a navrhuje ich zjednodušenie a/alebo zefektívnenie. V nasledujúcom článku umožnil nazrieť pod pokrievku a podelil sa o svoje skúsenosti a poznatky.

Aké potreby najčastejšie vyplynú z rokovaní so zástupcami špedičných a dopravných firiem? Čo im prácu uľahčuje a čo ich naopak oberá o čas?

Michal: V TIMOCOM dlhodobo sledujeme a analyzujeme komplexné dianie v logistike. Vieme, že každá jazda kamiónu alebo dodávky po ceste je súčasťou dlhého procesu. Naším cieľom je prispieť ku skráteniu a maximálnemu zjednodušeniu týchto procesov. Potrieb zákazníkov je mnoho, medzi tri najčastejšie patria:

  1. Rýchla distribúcia informácií
  2. Obmedzenie duplicitnej práce
  3. Prehľad o realizácii prepravy

Smart Logistics System od TIMOCOM ponúka riešenia bez ohľadu na to, čím sa náš zákazník zaoberá. Medzi silné nástroje, ktoré pritom máme k dispozícii, patria rozhrania.

Rozhrania – čo si pod tým predstaviť?

Rozhrania, skrátene označované ako API (Application Program Interfaces), prepájajú rôzne systémy, ktoré spolu za normálnych okolností nevedia komunikovať. Na trhu je mnoho interných ERP a TMS systémov a každá firma používa iný. Ak by všetci používali iba jeden, bolo by veľmi jednoduché ich navzájom prepojiť. Pretože tomu tak nie je, prinášame riešenia, ako to docieliť.

Veľa zákazníkov je nespokojných s distribúciou informácií o ponuke prepravy. Informácie nedokážu odovzdať včas, kvalitne a efektívne. Okrem toho, ak používajú viac búrz nákladov, ponuku prepravy musia zadávať opakovane.

Ako teda zverejňovať ponuky prepráv efektívne?

Ako zadávateľ potrebujete prepraviť náklad. Obvyklý postup v mnohých firmách je taký, že ho zadajú do svojho interného systému, vygenerujú PDF a ponuku pošlú e-mailom skupine známych dopravcov alebo ju opakovane zadávajú na niektoré burzy. Potom čakajú na reakcie. Ak sa s prepravou ponáhľajú, začnú obtelefonovávať alebo sami hľadať voľné vozidlo. Pomocou rozhrania Burza nákladov netreba nič zadávať ani odosielať viackrát. Váš interný softvér prepojíme s naším Smart Logistics System. Priamo vo vašom systéme potom pribudne tlačidlo, ktoré jedným stlačením prenesie vašu ponuku na Burzu nákladov, kde bude ihneď viditeľná pre viac ako 45.000 potenciálnych obchodných partnerov. Ponuka odíde včas a vy nemusíte nič zadávať dvakrát. Ušetríte tak čas a zabránite chybám.
Ak chcete vyhľadať vozidlo na prepravu, na základe vašich údajov o požadovanom vozidle sa vám zobrazia aktuálne najrelevantnejšie ponuky voľných vozidiel. A to opäť priamo vo vašom systéme.

Nič nerobíte duplicitne a získate ďalšiu kapacitu na spravovanie väčšieho počtu objednávok. Tak môžete dosiahnuť vyšší obrat.

Odoslanie objednávky prepravy – kde nájsť zjednodušenie?

Po dohode s vybraným dopravcom potrebujete vyhotoviť objednávku (tzv. prepravnú zmluvu). Objednávku opäť posielate ako prílohu e-mailu. Už tá je podľa legislatívy platná, ak dopravca príde na nakládku. Ale viete, že ju príjemca dostal a že ju aj zrealizuje? Že ste sa nesplietli a neposlali ju inde? Musíte to overiť telefonicky alebo čakať, až ju dopravca potvrdí. Ak máte rozhranie Objednávky, nič z toho pre vás neplatí. Z vášho systému odošlete objednávku priamo vybranému dopravcovi. Tomu sa zobrazí v Smart Logistics System, prípadne aj priamo v jeho systéme. Keď ju prijme, táto informácia sa automaticky prepíše do vášho systému. Od chvíle, keď auto vyjde na nakládku, dopravca mení status a vy ste tak informovaní o priebehu celého procesu.

Ako dostávať informácie o realizácii prepravy včas?

Ak rokujete s dopravcom, ktorý je pre vás neznámy, a chcete mať váš náklad pod dohľadom, riešením je pre vás rozhranie Tracking. Jeho prostredníctvom môžete sledovať aj svojich stálych dopravcov. Máte ich napríklad 200 a každý z nich môže mať iný GPS systém na sledovanie vozidiel. Nie je praktické, mať otvorených 25 okien s rôznymi GPS systémami a tam sledovať pohyb vozidiel. My zaistíme kompatibilitu GPS poskytovateľov dopravcov tak, aby ich zadávateľ prepravy mohol sledovať. Už dnes ponúkame zobrazenie telematických údajov od 274 poskytovateľov v používateľskom prostredí vášho interného systému. Uvidíte kamióny od rôznych dopravcov na jednej mape. Môžete si zobraziť len tých, ktorí sa týkajú vašich prepráv, nie prepráv kolegov. Okrem toho nie je podmienkou, aby títo dopravcovia boli zákazníkmi TIMOCOM.

Zdieľanie polohy vozidiel prináša výhody aj samotným dopravcom. Na jednej strane dajú zákazníkovi jasne najavo svoju transparentnosť, na druhej strane sú ušetrení od kontrolných telefonátov. Často získajú aj konkurenčnú výhodu. Mnoho zadávateľov prepráv totiž kladie veľký dôraz na sledovanie vozidiel a bez zdieľania polohy neumožní prepraviť svoj náklad.

Čo znamená vybudovanie prepojenia s obchodným partnerom?

Pre implementáciu rozhrania potrebuje každá firma znalosti v oblasti IT, prípadne toto zaistiť pomocou služieb externých firiem. Pre logistické firmy, ktoré plánujú realizáciu vlastnými silami, to znamená, že pre každého partnera treba vytvoriť individuálne rozhranie. To so sebou prináša náklady na vybudovanie prepojenia a jeho následnú údržbu. Okrem toho existuje riziko, že ak dôjde k zmenám v obchodnom partnerstve alebo dokonca k jeho ukončeniu, potom toto prepojenie stratíte a celý proces a investíciu musíte opakovať s novým parterom.

Z tohto dôvodu je efektívnejšie využívať komplexný digitálny systém, ktorý ponúka jednoduchú a bezpečnú implementáciu a zároveň rozhranie k mnohým partnerským spoločnostiam.

Dnešná doba s prebiehajúcou digitalizáciou a zvyšujúcim sa tlakom na včasné dodanie je pre dopravné firmy veľmi náročná. S ceruzkou a papierom sa to docieliť nedá. Nestačí ani excel alebo samotný interný systém. Rozhranie je cesta, ktorá vás nasmeruje dopredu a umožní rýchlu a bezpečnú výmenu údajov v reálnom čase.

DOPRAVA ZÁRUBA M & K zdieľa polohu všetkých svojich vozidiel pomocou aplikácie Tracking. Vďaka tomu napriek vysokej konkurencii udržala obchodné partnerstvo s rakúskou špedíciou Vertex a veľmi úspešne obmedzila čas potrebný na komunikáciu na minimum.

Prečítať viac o úspešnej realizácii

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Päť tipov pre obchodné a priemyselné firmy: Ako na to, aby sa logistika stala konkurenčnou výhodou
Naplánujte prepravu vlastných výrobkov individuálne a na základe údajov
Úspech v medzere na trhu: Ako zvýšiť efektivitu pomocou dvojitej ložnej plochy?

 

Prihlásenie na odoberanie noviniek

Všetky polia označené '*' sú povinné a musia sa vyplniť.

Odoslaním registrácie potvrdzujete, že súhlasíte s našimi smernicami na ochranu údajov.

Prihlásenie na odoberanie noviniek:


Vaše osobné údaje (e-mailová adresa, meno a priezvisko) budú odovzdané pre zasielanie informácií od TIMOCOM GmbH do databázy SC-Networks GmbH (registračný súd: Okresný súd Mníchov, registračné číslo: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 v 82319 Starnberg. SC-Networks GmbH sa riadi Spolkovým zákonom o ochrane údajov, ako aj pokynmi TIMOCOM GmbH.

Hore