Z logistiky 11.12.2023
4

Výmena paliet v doprave a logistike: Čo robiť a nerobiť

Palety.

Pri dodaní tovaru zákazníkovi sa tovar odovzdá spolu s príslušným počtom paliet. Zároveň vodič kamiónu dostane rovnaký počet prázdnych paliet, aby udržal európsky paletový fond. Vlastne to vyzerá celkom jednoducho, však? Ale ako to už býva, treba prekonať niekoľko prekážok. Odhalíme vám možné prekážky pri výmene paliet a poskytneme vám užitočné tipy, ako sa im vyhnúť.

Bez palety neexistuje logistika

Stará dobrá paleta – neodmysliteľná pri preprave a skladovaní tovaru. Človeku sa v mysli najprv vynorí klasická drevená paleta. Najmä odkedy je v móde nábytok z paliet, je táto predstava v našich mysliach pevne zakotvená. Najznámejším variantom je drevená paleta štandardizovaná Európskou paletovou asociáciou (EPAL), ktorú poznáte podľa skratiek EUR a EPAL hrdo zobrazených na vonkajšej strane. Táto robustná konštrukcia má obvykle 120 cm na dĺžku, 80 cm na šírku a unesie až 1,5 tony. 

 

Okrem známych drevených paliet existujú aj plastové modely, ktoré sú obľúbené v iných európskych krajinách. V Nemecku sa však logistika obvykle drží skôr klasiky: Drevená paleta je pri preprave tovaru absolútnym favoritom. Rozlišuje sa medzi rôznymi stavmi: „Nová“, „zánovná“ alebo dokonca „použitá, ale stále plne vymeniteľná“. Ak je europaleta trocha poškodená, špeciálne firmy s licenciou EPAL ju opravia. Palety vážnejšie poškodené sú z výmenného fondu vyradené.

 

Prajete si dostávať ďalšie tipy a triky o dopravných spoločnostiach?

 

Prečo je výmena paliet taká dôležitá?

Preprava na paletách zaisťuje, že vyrobený tovar sa dostane na miesto určenia bezpečne a nepoškodený. V praxi to vyzerá nasledovne: Prázdny kamión s prázdnymi paletami príde na miesto nakládky a tu vymení prázdne palety za naplnené. Odtiaľ sa potom prepravia na dohodnuté miesto vykládky. Tam je potom obrázok rovnaký. Vodič nákladného vozidla vyloží plné palety a na oplátku si odvezie prázdne palety. Tento cyklus sa neustále opakuje. Princípom je zaistiť, aby bol vždy k dispozícii dostatočný počet nosičov nákladu.

Ale pozor, kolobeh paliet nie je vždy taký jednoduchý, ako sa na prvý pohľad zdá. Zhrnuli sme pre vás tri najväčšie výzvy:

 

Otázka kvality – Kto rozhoduje o tom, či je paleta vymeniteľná?

Výmena paliet je všeobecne možná len v prípade, ak je k dispozícii paletový lístok. Vodič a príjemca zaznamenajú, koľko paliet sa má na mieste vymeniť. Ale pozor: Nie každá paleta je vymeniteľná. Toto právo majú len palety, ktoré zodpovedajú stavu „nová“, „zánovná“ alebo „použitá“. Kto však o ich kvalite rozhoduje? To je na vodičoch a príjemcoch.

Ak príjemca počas prepravy odmietne prázdnu paletu, pretože ju považuje za nepoužiteľnú, ale vodič s tým nesúhlasí, môžu vzniknúť problémy. Príjemca môže trvať na tom, aby vodič nabudúce priviezol paletu v prijateľnom stave. Tak vznikajú takzvané „dlžné palety“.

 

Otázka počtu: Koľko paliet musí vodič nákladného vozidla odovzdať?

Častý problém, ktorý sťažuje plynulú prepravu: Okrem nákladu musí kamionista prevážať aj dostatočný počet prázdnych paliet. Niektorí príjemcovia tovaru však palety vymieňajú, iní nie. Podmienky u jednotlivých klientov sa môžu líšiť. Ak vodič neprivezie prázdne palety na výmenu, napríklad preto, že na predošlom mieste vykládky nedostal naspäť žiadne palety, vznikajú dlžné palety. Vodič sa zaviaže dodať palety neskôr. To však znamená viac práce v prepravnom procese.

 

Otázka komunikácie: Koľko paliet si vodič nákladného vozidla môže vlastne odviezť?

Podľa zásady výmeny by mal vodič nákladného vozidla po dodaní tovaru odviezť so sebou naspäť aj nosiče nákladu. Na mieste nakládky však často dochádza k problémom, pretože príjemca buď neodovzdá vodičovi žiadnu paletu, alebo uvedie zlé číslo, alebo dokonca odovzdá poškodenú paletu. To znamená, že tento stav sa musí zaznamenať na paletový lístok a neskôr vyjasniť. Dokonca aj keď počet a kvalita vrátených paliet súhlasí, na rampe je často tak málo času, že príjemca prázdne palety jednoducho nahádže do nákladného vozidla. To môže spôsobiť nesprávne záznamy na paletovom lístku.

 

Budúcnosť výmeny paliet

Ručná výmena paliet môže byť niekedy ťažkopádna a zvyšuje náchylnosť dodávateľského reťazca robiť chyby. Ale je tu nádej. Budúcnosť procesu výmeny paliet spočíva v digitalizácii, podobne ako v mnohých ďalších oblastiach dodávateľského reťazca. Spolkové ministerstvo dopravy a digitálnej infraštruktúry (BMVI) spustilo rozsiahly výskumný projekt s názvom Silicon Economy, ktorý má túto zmenu podporiť. Organizácia Fraunhoferovho inštitútu IML vyvinula cloudovú platformu založenú na aplikáciách na spravovanie nosičov nákladu. Toto inovatívne riešenie využíva umelú inteligenciu na prepojenie a riadenie všetkých zúčastnených osôb a spoločností v dodávateľskom reťazci prostredníctvom elektronického paletového lístka. Proces výmeny sa zaznamenáva digitálne, preto je pre obe strany vždy transparentný. Dokonca aj dlžné palety sa automaticky dokumentujú a ukladajú na príslušné účty právne bezpečným spôsobom. So systémami firiem, ako je TIMOCOM inter.PAL, môžu vodiči digitalizovať spravovanie nakladacích prostriedkov a tak ho zjednodušiť. Digitálne tu možno zadávať palety, aj sa dohodnúť s príjemcom tovaru. To šetrí čas a pomáha vyhnúť sa chybám.

 

Znie to zaujímavo? Potom objavte naše služby s pridanou hodnotou!

 

Mohlo by Vás tiež zaujímať:

Správny typ palety pre váš dodávateľský reťazec

Udržateľné sklady: Čím sa líšia a ako ich môžete optimalizovať

Digitálne spravovanie paliet verzus ich fyzická výmena

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore