Extrémne vysoká ponuka prepráv v 2. štvrťroku
Dopravný barometer: TimoCom zaznamenáva doteraz maximálnu hodnotu počtu prepráv
Erkrath, 20.7.2017 – Dopravný barometer TimoCom vykazuje za uplynulý druhý štvrťrok pomer prepráv a voľných vozidiel 70:30. Neobvykle vysoký previs prepráv sa udržal po celé tri jarné mesiace - čo však bolo príčinou tak silného nárastu prepráv na európskom dopravnom trhu?
Po aktívnom naštartovaní roka zaznamenáva TimoCom v ďalšom štvrťroku 2017 najvyšší podiel prepráv v histórii dopravného barometra. Podľa Spolkového štatistického úradu exportovalo Nemecko len v máji o 14,1 percent viac ako v predchádzajúcom roku. Tento razantný hospodársky rozvoj bol rozhodujúci pre silný previs prepráv a spôsobil mimoriadny dopyt po dopravných kapacitách v rámci celej Európy.
Doprava a logistika v období hospodárskeho rastu
V apríli dopravný barometer stúpol na teoretické optimum 68 percent podielu prepráv. Zvýšený konzum cez veľkonočné sviatky a veľkonočné prázdniny vždy zabezpečí rast dopytu. Ale aj celkovo, z dôvodu výkonnosti hospodárstva, vyhľadával mimoriadny počet príkazcov v Európe vhodné voľné vozidlá.
V dôsledku sviatkov sa týždne skrátili a tým tiež vzrástlo množstvo tovaru, ktoré bolo treba vo zvyšných dňoch dopraviť. A tak bol v máji pomer prepráv k voľným vozidlám okolo 70:30. Rozhodujúca však bola maximálna ekonomická výkonnosť nemeckého exportu. „Čo sprvu vyzerá pre zasielateľa a dopravcu pozitívne, je pre dlhodobý hospodársky rozvoj skôr negatívne. Pokiaľ by sa trend zosilnil a firmy už nedokázali svojich zákazníkov dostatočne zásobovať, mohol by sa rozmach rýchlo zbrzdiť“, varuje Gunnar Gburek (Company Spokesman TimoCom).
Jún bol s 71 percentami prepráv najbohatším mesiacom z hľadiska množstva prepráv od začatia sledovania dát dopravným barometrom. Podľa konjunktúrneho barometra Nemeckého hospodárskeho inštitútu bol index s hodnotou 104 bodov výrazne nad 100bodovou hranicou. Konjunktúrny barometer tým signalizuje silný rast nemeckého hospodárstva.
Výhľady na bohatú ponuku prepráv v 3. štvrťroku
V Nemecku všetci dúfajú, že sa vysoká úroveň výroby a obchodovania udrží aj naďalej. Z toho dôvodu je ale potrebné, aby boli k dispozícii dostatočné dopravné kapacity. Spolkový minister dopravy si to uvedomil a dal podnet na rozvoj dopravnej infraštruktúry. „To je ta správna cesta, avšak mnoho stavenísk na cestách spôsobuje dlhšie prepravné časy a tým menšiu využiteľnosť. Okrem toho je nová úprava povinného týždenného odpočinku skôr kontraproduktívna: Keď už vodiči nemôžu povinné dlhé časy odpočinku tráviť v kamióne, snažia sa najmä zahraniční vodiči dostať na víkend domov a na začiatku týždňa sú potom k dispozícii so značným oneskorením", hovorí Gburek.
V TimoCom vychádzame teda z toho, že výhľadovo opäť nebude vyvážený pomer a podiel prepráv bude aj v budúcom štvrťroku opäť výrazne prevyšovať voľné kapacity vozidiel.
Viac informácií o TimoCom a dopravnom barometri nájdete na www.timocom.sk.