Aktuálna téma: Štrajky vo Francúzsku - v neprospech logistiky
Nákladná a osobná doprava aj naďalej obmedzená
Erkrath, 05.06.2016 – Horiace pneumatiky, cesty zablokované nákladnými vozidlami, prázdne čerpacie stanice. Vo Francúzsku trvajú protesty proti plánovanej reforme pracovného trhu už dva týždne. Dôsledky na seba nenechali dlho čakať – kvôli čiastočnému pozastaveniu výroby nie sú zásobované čerpacie stanice a vláda musela siahnuť do strategických rezerv pohonných hmôt. Pre francúzske hospodárstvo predstavujú tieto štrajky miliónové straty. Ale trpí aj samotná logistika. Nákladné vozidlo, ktoré stojí, totiž znamená pre dopravnú firmu väčšiu stratu ako akákoľvek „jazda naprázdno“.
Francúzsko si žije nad pomery, krajina zvádza boj okrem iného s vysokou nezamestnanosťou. Nová reforma má uvoľniť súčasné pravidlá na trhu práce a okrem iného zjednodušiť prepúšťanie z ekonomických dôvodov. Firmy by mali mať väčšiu voľnosť pri nahrádzaní odvetvových kolektívnych zmlúv podnikovými dohodami a príplatky za nadčasové hodiny sa majú znížiť z 25 na 10 percent. Predovšetkým také povolania, ako sú vodiči v diaľkovej doprave, ktorí pravidelne pracujú nadčas, by reforma tvrdo zasiahla. Na protest blokovali tisícky vodičov minulý týždeň cesty svojimi nákladnými vozidlami.
Zastavenie prevádzky je drahé
V takých chvíľach potom zreteľne vyjde najavo, aká podstatná je pre hospodárstvo aj súkromný život každodenná doprava. Záznam z minulého týždňa ukazuje na mape Francúzska viac ako 4.000 čerpacích staníc, ktoré mali nedostatok pohonných hmôt. Minimálne štyri z ôsmich francúzskych rafinérií boli podľa správ z tlače zasiahnuté blokádou. Podľa Nemeckých dopravných novín (DVZ) nemohli britskí vodiči nákladných vozidiel kvôli nedostatku pohonných hmôt a blokád v Calais prejsť cez kanál La Manche. Ako hovorí Marcel Frings, zástupca najväčšej európskej dopravnej platformy TimoCom, je to ekonomické šialenstvo: „Zastavenie prevádzky nákladných vozidiel je ešte horšie ako zbytočné jazdy naprázdno. Mesačné výdavky na nákladné vozidlo sú v závislosti od typu – či už stojí alebo jazdí - 5.000 až 10.000 € na daniach, poistení, základnej mzde vodiča, údržbe atď.“ Medzitým už spravodajská agentúra Reuters oznámila, že sa nedostatok podarilo prekonať dovozom benzínu zo zahraničia cez ropovody, s pomocou cisternových lodí a vozidiel. Aj Marcel Frings z TimoCom hovorí o aktuálnom upokojení situácie vo Francúzsku: „Naši zákazníci, ktorí v posledných dňoch realizovali zákazky vo Francúzsku a susedných krajinách, informujú o tom, že už nie je nevyhnutné obávať sa dlhých radov pri čerpacích stojanoch.“
Francúzske odbory CGT však oznámili, že sa masové protesty a štrajky vo vlakovej a leteckej doprave dotknú aj majstrovstva Európy vo futbale, ktoré začína 10. júna.
Viac informácií o TimoCom nájdete na www.timocom.sk.