skip navigation
01.04.2022

25 rokov burzy nákladov: TIMOCOM natrvalo ovplyvnil európsku nákladnú cestnú dopravu

Úspešný európsky firemný príbeh jedného nemeckého IT start-upu

Zakladateľ TIMOCOM a vedenie IT spoločnosti © TIMOCOM

Erkrath, 01. 04. 2022 – História TIMOCOM sa začína v jedno včasné ráno na parkovisku nemeckého diskontu s potravinami v Düsseldorfe. V tomto týždni v roku 1997 sú v ponuke stolné počítače a tie sa budú špeditérovi Jensovi Thiermannovi pre jeho plánovaný IT start-up hodiť. Stanovil si za cieľ vytvoriť celoeurópsku platformu na zadávanie objednávok prepráv, kde špeditéri a dopravcovia rýchlo nájdu prepravy, znížia počet kilometrov naprázdno a dosiahnu tak lepšie vyťaženie svojich vozidiel.

„Chceme vybudovať najväčší a najbezpečnejší trh vo FreightTech sektore. Len do výskumu a vývoja preto budeme do roku 2030 investovať 100 miliónov eur.“ Tim Thiermann, Managing Partner TIMOCOM
zdieľať na:

„Začalo sa to tak, že som hľadal celoeurópsku platformu na zadávanie objednávok prepráv, aby som obmedzil jazdy naprázdno vo svojej špedícii. Nenašiel som však žiadnu, ktorá by splnila moje očakávania,“ spomína Thiermann. Spolu s obchodnými partnermi potom Thiermann niekoľko mesiacov pracoval na softvéri pre vlastnú burzu nákladov. A potom to konečne nastalo: Zakladateľ spoločnosti Timocom Soft- und Hardware GmbH stlačil štartovacie tlačidlo a sledoval, ako sa práve spustená burza nákladov a voľných vozidiel Truck & Cargo plní ponukami.

V ďalšom kroku bolo treba rozšíriť sieť novej burzy nákladov a logistiku digitalizovať, pretože dokonca aj modemy boli v tej dobe ešte niečím novým. „Bol to pocit absolútnej radosti, úľavy a zároveň začiatok veľkej zodpovednosti - aj keď sme vtedy ešte netušili, ako sa bude všetko ďalej vyvíjať,“ vracia sa Jens Thiermann do spomienok.

Merateľné výhody dávajú burze nákladov krídla

Burza nákladov bola tým, na čo cestná nákladná doprava v Európe od vynálezu faxov čakala. Prinášala totiž konkrétne výhody. Wilhelm Dallmann, ktorý bol so svojou firmou Dallmaco Speditionsges. mbH prvým zákazníkom, tvrdí, že aplikáciám od TIMOCOM vďačí jeho firma 80 percentám úspory času na procesnej úrovni. Už po niekoľkých málo rokoch otvorila mladá firma TIMOCOM pobočky v Poľsku, Česku a Maďarsku, aby mohla lepšie obslúžiť hlavné trhy vo východnej Európe, a prekročila hranicu 10.000 zákazníkov.


Dnes má firma viac ako 50.000 zákazníkov s viac ako 147.000 používateľmi systému v 46 európskych krajinách. Tí ročne v systéme urobia neuveriteľných 1,5 miliárd hľadaní prepráv. A TIMOCOM sa už dávno nezameriava len na uzatváranie obchodov, ale pracuje aj na digitalizácii celého procesu prepravy.

Burza nákladov od TIMOCOM pri zavedení na trh v roku 1997 (vľavo) a dnešný Smart Logistics System, ktorý z nej vzišiel. © TIMOCOM

„Našou víziou je svet bez logistických výziev,“ vyhlasuje Tim Thiermann. Najstarší syn zakladateľa prevzal v roku 2019 spolu so Sebastianom Lehnenom vedenie spoločnosti. IT firmu tak dnes vedie už druhá generácia. A cieľom nového vedenia je nielen pokračovať vo vedení rodinnej firmy a burzy nákladov, ale urobiť z nej najväčší a najbezpečnejší trh v sektore FreightTech. „Len do výskumu a vývoja preto budeme do roku 2030 investovať 100 miliónov eur,“ hovorí Tim Thiermann.

20-percentná úspora CO2 vďaka digitálnym aplikáciám

Jednou z oblastí, kam budú smerovať investície, je udržateľnosť, ktorá v posledných rokoch získala na význame vo všetkých oblastiach. Pri znižovaní emisií CO2 v logistike majú digitálne aplikácie a burzy nákladov mimoriadnu úlohu. Štúdia ukázala, že používaním aplikácií TIMOCOM možno ušetriť viac ako 20 percent CO2 emisií na prejdený kilometer a súčasne zvýšiť vyťaženie vozového parku o 30 percent.

Zákazníci TIMOCOM budú mať čoskoro možnosť vypočítať prostredníctvom tohto trhu svoju vlastnú CO2 stopu. „Spolu s mladou inovatívnou firmou pomôžeme zákazníkom pri zviditeľňovaní úspor CO2 v ich flotile“, hovorí Tim Thiermann.

Potenciál v cestnej nákladnej doprave je vysoký. Sektor dopravy je totiž najväčším zdrojom emisií CO2 v Európe a štvrtina z toho pripadá na cestnú nákladnú dopravu. Zároveň každé piate nákladné vozidlo ide prázdne. Nutnosť efektívneho využitia zdrojov je preto rovnako aktuálna ako v roku 1997.

Hore