Z domova 17.07.2020
5

SomŠofér – za volantom vo Švajčiarsku

SomŠofér - kamiónom jazdím rád

Vyštudoval informačné a digitálne technológie a dnes riadi kamión. Čo ho pritiahlo za volant a prečo sa rozhodol tráviť život na cestách? Kvôli práci navyše odišiel žiť do zahraničia. Je život vodiča na Slovensku a vo Švajčiarsku stále tak priepastne rozdielny? Martin o svojej práci natáča videá a nebojí sa hovoriť veci na rovinu.

Aká je Vaša pôvodná profesia a čo Vás nasmerovalo za volant kamiónu?

Vyštudoval som SSOSTA Poprad, odbor Informačné a digitálne technológie a hneď po strednej škole som začal pracovať vo firme môjho známeho. Nebola to ťažká práca, no ani veľmi dobre platená. Môj otec jazdí na kamióne celý život. Celé detstvo bol mojím vzorom, vozil som sa s ním každé prázdniny a chcel som byť ako on.

Vodičák a všetky kurzy, ktoré dnes mladý človek potrebuje nato, aby mohol jazdiť, stoja veľmi veľa. Pre mladého chalana sú to veľké čísla, veď len KKV kurz (Kvalifikačná karta vodičov) stojí vyše 700 euro, ak ste nováčik. Všetko mi to zaplatil otec s tým, že bude rád, ak si tým pomôžem a finančne prilepším.

Spravil som si všetky „papiere" a čakal som, či bude nejaký zamestnávateľ ochotný dať do rúk 17 metrov dlhý a 40 ton ťažký stroj 20 ročnému chlapcovi. Podarilo sa. A zas to bola otcova zásluha. Vzal si ma do dvojky a zaručil sa, že ma zaučí. Bolo to celé iba na skúšku a dopadlo to tak, že dnes jazdím ôsmy rok.

Kedy ste sa rozhodol, že o svojej práci začnete natáčať videá a stane sa z Vás YouTuber?

YouTuber je podľa mňa osoba, ktorá má youtube ako full time job. Naplno tvorí a táto platforma ho živí. Ja som vodič kamiónu, ktorého prácou je jazdiť a zásobovať obchody a sklady. Na youtube len prezentujem svoju prácu a snažím sa ľuďom ukázať, že nie každý kamionista je taký, ako si ho ľudia predstavujú. Vieme o tom každý svoje. Chcel som sa už dlhšie venovať videu a hľadal som spôsob, ako to robiť. Napadlo ma, že by som mohol natáčať svoju prácu. Niekoho by to mohlo zajímať, povedal som si. Snažím videá robiť inak, ako len nastaviť kameru na cestu a rozprávať. Toto bol cieľ a ja som veľmi šťastný, že sa to ľuďom páči.

Teraz žijete a pracujete vo Švajčiarsku. Čo vnímate ako najväčší rozdiel v pracovnom živote vodičov tam a na Slovensku?

Ťažká otázka. Ja som po Slovensku jazdil len vtedy, keď naše ťahače mali ísť na STK. Aj to len Jarovce-Senec a späť. Síce som pracoval pre slovenskú pobočku SCHÖNI TRANSPORT, no jazdili sme len po západnej Európe. Do práce sme jazdili na turnusy dodávkou. Z rozprávania viem, že na Slovensku je to vo veľkej časti zdieranie vodičov, česť výnimkám. Byť zatvorený v kabíne mesiace, nevidieť vyrastať deti, byť prakticky cudzí človek pre rodinu a to za almužnu. Podarilo sa mi dostať priamo pod švajčiarskeho zamestnávateľa pod podmienkou, že sa presťahujem. Tak sme sa s priateľkou (teraz už manželkou) zbalili a šli sme do sveta. Som každý večer doma, zaplatené je to relatívne dobre. Takto mi to teraz vyhovuje. V budúcnosti by som sa však rád vrátil domov na Slovensko, predsa len nám chýba rodina a priatelia. Všetko má svoje plusy aj mínusy.

Aký je Váš najobľúbenejší ťahač a s ktorým návesom najradšej jazdíte?

Jazdil som na ťahači Renault, Scania, DAF aj Mercedes. Každý bol iný. Posledné 2 roky som mal DAF CF. Niekto by povedal, že je to malé, nie je tam veľa miesta, no ja som bol veľmi spokojný. Momentálne jazdím DAF XF 106, ktorý mi komfortom a jazdnými vlastnosťami vyhovuje vo všetkom. Čo sa týka návesov, najlepšie sa mi pracovalo s posuvnou podlahou. Tie náklady neboli vždy voňavé a bezproblémové, no ja som to mal rád. Teraz ťahám plachtový náves Schwarzmüller,
na ktorom je vzadu namiesto dverí hydraulická rampa. Je veľká pomoc, keď si viete tovar z návesu zložiť na zem.

Aký čas Vám zaberie vytvoriť kvalitné video, ako ho zverejníte online?

Nové video vychádza každý piatok. Je náročné to časovo všetko skĺbiť, ale robím čo môžem. Povedal by som, že dokážem video spraviť za 6, niekedy 7 hodín. Veľmi záleží od toho, čo v tom videu bude a ako náročné sú jednotlivé pasáže a strihy. Pre spestrenie používam aj dron, dajú sa s ním urobiť naozaj krásne zábery na vašu kamiónovú súpravu z vtáčej perspektívy.

Čo chcete dosiahnuť Vašimi videami a čo chcete povedať Vašim fanúšikom?

Naša práca je krásna, každý deň je iný. Chcel som to ukázať ľudom a vidím, že existuje komunita, ktorú to baví. To ma teší a posúva ďalej.

SomŠofér - denně za volantem

S kým sme sa dnes rozprávali?

Volá sa Martin Malec a je mu 27 rokov. Kamión riadi takmer 8 rokov a vo Švajčiarsku žije 3 roky. Jazdí pre firmu Schön Transport AG vnútroštátnej prepravy, čo znamená, že spí každý deň doma. Ráno do kamiónu nasadne, odchodu a ide domov. V kamióne spí len veľmi zriedka, podľa jeho slov za 3 roky vo Švajčiarsku v ňom spal snáď len 3x. Videá na youtube zverejňuje od septembra 2019 a získal tak už viac ako 9 tisíc odberateľov. Na youtube kanále SomŠofér je dnes už viac než 80 videí. Príjemnú zábavu!

 

Ak vás inšpiruje Martinov príbeh a máte záujem o rozvoj Vašej dopravnej firmy, neváhajte a vyskúšajte TIMOCOM Marketplace. Tu nájdete každý deň vyše milióna ponúk prepráv a voľných vozidiel.

 

Mohlo by Vás zaujímať:

Ako sa stať vyhľadávaným dopravcom?

TIMOCOM Pomoc pri štarte: Z čoho pozostávajú výdavky na dopravu?

Výhody burzy nákladov pre priemyselné a obchodné firmy

Staňte sa znalcom v odbore!

Nechajte si pravidelne posielať relevantné články, dôležité odborné príspevky a exkluzívne správy pre používateľov!


Prihlásenie na odoberanie noviniek

Hore